Faktoring staje się coraz popularniejszą formą finansowania firm z różnych sektorów, od tych reprezentujących MŚP po duże, międzynarodowe przedsiębiorstwa. Zgodnie z danymi Polskiego Związku Faktorów z usług faktoringowych korzysta obecnie prawie 22,3 tys. krajowych przedsiębiorstw.
Ranking faktorów – kryteria
Poniżej prezentujemy kilka kryteriów, umożliwiających rozeznanie się na rynku usług faktoringowych.
Na co zwrócić uwagę, tworząc swój własny ranking?
Rodzaj faktoringu
Przed wyborem faktora, należy przede wszystkim zastanowić się, jaki rodzaj usługi będzie najkorzystniejszy. Dostępne na rynku opcje dzieli się głównie ze względu na: zakres ryzyka (pełny, niepełny, mieszany), moment otrzymania zapłaty za przeniesioną wierzytelność (dyskontowy, zaliczkowy, wymagalnościowy), poziom jawności cesji wierzytelności (jawny, cichy, półotwarty) oraz zasięg terytorialny (krajowy, międzynarodowy).
Koszty faktoringu
Istotną kwestią przy wyborze faktora są również koszty. Za bazowe należy z pewnością uznać prowizje i odsetki. Warto jednak pamiętać, iż na to, ile ostatecznie się zapłaci, wpływ ma wiele czynników m.in.: rodzaj faktora i faktoringu, liczba i termin płatności faktur, wysokość limitu faktoringowego. Analizując ofertę, powinno się też zwrócić szczególną uwagę na ewentualne opłaty uzupełniające, pobierane, przykładowo, za sam fakt sporządzenia umowy lub dodatkowe usługi.
Jeśli nie jesteś pewien, z jakimi kosztami wiąże się interesująca Cię oferta – pytaj. Faktor, poprzez dogodną dla Ciebie drogę komunikacji, powinien odpowiedzieć na pytania, takie jak:
- Ile kosztuje weryfikacja faktury?
- Czy dostęp do systemu elektronicznego jest płatny?
- Czy prowizja naliczana jest od kwoty netto czy brutto faktury?
- Czy faktor pobiera opłatę za brak obrotu?
- Czy jest pobierana opłata za przyznanie i utrzymanie limitu faktoringowego?
Dodatkowe usługi
Decydując się na współpracę z faktorem, należałoby sprawdzić, jakie dodatkowe usługi oferuje w ramach umowy faktoringowej. Niektóre mogą realnie usprawnić funkcjonowanie Twojej firmy, inne zaś okażą się niepotrzebnym wydatkiem. Najczęściej proponowane spośród nich to:
- weryfikacja kontrahentów,
- monitorowanie i egzekwowanie płatności,
- prowadzenie kont rozliczeniowych.
Dodatkowe informacje
O pomyślnej współpracy między faktorantem a faktorem w dużej mierze decyduje ustalenie jednoznacznych, klarownych warunków umowy. Może zdarzyć się, że wybrana oferta, z czasem okazuje się mniej korzystna, niż wydawało się na początku. Aby uniknąć ewentualnych nieporozumień, warto już na wstępie jasno określić swoje oczekiwania i zebrać jak najwięcej informacji dotyczących usługi. O co pytać?
- Czy faktor wymaga minimalnego okresu umowy?
- Czy koszt usługi faktoringu można odliczyć od podatku?
- Czy przewidywany jest Dodatkowy Okres Finansowania (DOF)?
- Czy można finansować pojedyncze faktury?
- Czy faktor posiada program lojalnościowy dla stałych klientów?
Faktoring to usługa, dzięki której możesz nie tylko poprawić płynność finansową swojej firmy, ale także zwiększyć jej konkurencyjność na rynku czy zweryfikować niewiarygodnych i nieuczciwych kontrahentów. Aby podpisana umowa faktoringowa przyniosła jak najwięcej korzyści, warto zawczasu zastanowić się, za co faktycznie chcesz zapłacić i na co powinieneś uważać, analizując poszczególne oferty.