Strefa klienta Zaloguj się do: Panelu faktoringu Panelu pożyczki

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Nasz doradca wkrótce się z Tobą skontaktuje.
Skorzystaj z faktoringu SMEO,
a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Wkrótce się z Tobą skontaktujemy.

Dziękujemy za umówienie spotkania!

Na wskazany adres e-mail wysłaliśmy zaproszenie
na spotkanie on-line. Do zobaczenia!
Skorzystaj z faktoringu SMEO,
a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!

Dziękujemy za subskrypcję naszego newslettera!

Będziesz otrzymywać informacje o SMEO. Skorzystaj z faktoringu SMEO, a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!

Najnowszy wpis:

Kto to faktorant?

Czytaj

Próg i wskaźnik rentowności w firmie

Czytaj

Kapitał pracujący w firmie

Czytaj

Najnowszy wpis:

Kto to faktorant?

Czytaj

Próg i wskaźnik rentowności w firmie

Czytaj

Kapitał pracujący w firmie

Czytaj

Rozwój biznesu

Jak rozwijać soft skills w dynamicznie zmieniającym się świecie pracy?

Paulina

13.11.2023 r

3 minut czytania

Umiejętności miękkie znaczą coraz więcej na rynku pracy. Pracodawcy szukają osób wyróżniających się nie tylko umiejętnościami twardymi, ale też zestawem soft skills, który uczyni z nich komunikatywnych, współpracujących w grupie, kreatywnych pracowników. Jak rozwijać takie umiejętności w zmieniającym się świecie pracy?

Dynamiczny rynek pracy i trudność komunikacji

Świat i rynek pracy są obecnie bardzo dynamiczne i zmieniają się z roku na rok. Wpływ mają na to nowoczesne technologie, chaos informacyjny, wyzwania post-pandemiczne związane z pracą zdalną. Do tego dochodzą postępujące problemy z komunikacją. Coraz bardziej zanikają umiejętności retoryczne wśród społeczeństwa. Hasłowe komunikaty, emotki, możliwość reagowania na dowolne informacje za pomocą jednego kliknięcia powodują, że gorzej wypadamy w kontaktach twarzą w twarz. Trudnej też jest nam radzić sobie z dłuższym i bardziej wymagającym kontaktem np. podczas negocjacji biznesowych.

Umiejętności miękkie stają się z jednej strony coraz bardziej pożądane w społeczeństwie i na rynku pracy, a z drugiej strony ich wysoki poziom jest trudniejszy obecnie do osiągnięcia. Zwłaszcza przez młode pokolenia nauczone skróconej, szybkiej, prostej komunikacji.

Czym są kompetencje miękkie?

Czym w ogóle są kompetencje miękkie w rozumieniu umiejętności wymaganych np. na rynku pracy? Nie da się ich dokumentować stopniami naukowymi, ani zmierzyć ich poziomu jak znajomości języka. Dlatego określa się je mianem miękkich, w przeciwieństwie do twardych, łatwo mierzalnych, dających się w prosty sposób udokumentować np. umiejętność programowania. Soft skills wynikają z pewnych predyspozycji osobowościowych, ale da się ich też wyuczyć. To zdolności ułatwiające współpracę, komunikację czy adaptację do zmieniających się warunków, a także oznaczające kreatywność w działaniu czy krytyczne myślenie.

Czemu soft skills są ważne?

Dzięki właściwymi umiejętnościom miękkim pracownicy potrafią wpasować się w zespół, działają efektywnie, dają pewną wartość dodaną w postaci kreatywnego wkładu czy konstruktywnego feedbacku. Jakość relacji międzyludzkich jest zdecydowania lepsza, gdy w zespole są osoby o wysokim poziomie soft skills. Z nawet najbardziej doświadczonym i utalentowanym pracownikiem, mającym bogaty zestaw kompetencji twardych, trudno będzie pracować, gdy jego komunikatywność, umiejętność współpracy czy zdolność rozwiązywania problemów i adaptacji będą kiepsko rozwinięte.

Soft skills w 2030 roku – co będzie się liczyć?

Jakie umiejętności miękkie będą przydatne na rynku pracy przyszłości? Do roku 2030 mają być szczególnie cenione:

  •       zdolność kompleksowego rozwiązywania problemów,
  •       kreatywność,
  •       zdolności negocjacyjne,
  •       zdolność do logicznego myślenia i dedukcji,
  •       umiejętność podejmowania decyzji,
  •       zdolność do efektywnego komunikowania się,
  •       umiejętne monitorowanie i ocena wyników,
  •       perswazja,
  •       zdolność do wizualizowania,
  •       umiejętność autorefleksji na temat swojego działania i posiadanej wiedzy.

Jak rozwijać kompetencje miękkie?

Rozwój soft skills powinien być procesem ciągłym. Warto regularnie dbać o te kompetencje, bo niepraktykowane mogą zanikać. Poza tym zdobywanie nowych, lepszych umiejętności miękkich wpłynie pozytywnie na rozwój zawodowy. Jak uczyć się soft skills?

Jednej na raz. Nie staraj się poprawiać wszystkich kompetencji jednocześnie, bo pojawi się chaos i w rezultacie nie polepszysz żadnej z nich.

Ustalając priorytety. Wybierz samodzielnie lub w konsultacji z zespołem i przełożonym te soft skills, które będą ci potrzebne i skup się najpierw na nich. Możesz nie być obiektywny w stosunku do swoich zdolności i wykonywanej pracy, dlatego lepiej jest zwrócić się o pomoc w zakresie ustalenia, które obszary wymagają poprawy.

Każdego dnia po trochu. Lepiej podzielić naukę na kilka czy kilkanaście mniejszych modułów lub codziennie ćwiczyć daną umiejętność niż porwać się na kilkudniowy kurs.

Praktycznie. Najlepiej jest rozwijać soft skills poprzez codzienne ćwiczenie w kontaktach z ludźmi, obserwację i analizę własnych zachowań.

Na kursach zbiorowych. Dobrze jest zapisać się na kursy zbiorowe, gdzie można rozwijać zdolności interpersonalne, odgrywając scenki z kolegami.

To co, pora na działanie? Znajdź motywację, określ swoje cele i zaplanuj rozwój kluczowych dla ciebie i wykonywanych przez ciebie zadań umiejętności miękkich. Potem zapisz się na kurs lub codziennie ćwicz samodzielnie. Powodzenia!

 

Paulina

Ekspert ds. faktoringu

Data publikacji

13.11.2023 r.

Ocena: 1,00 (1 opini)
Loading...

Zapisz się do newslettera

  Adres e-mail *  

Czytaj dalej

Sprawdź inne wartościowe wpisy

Złóż wniosek online