Strefa klienta Zaloguj się do: Panelu faktoringu Panelu pożyczki

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Nasz doradca wkrótce się z Tobą skontaktuje.
Skorzystaj z faktoringu SMEO,
a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Wkrótce się z Tobą skontaktujemy.

Dziękujemy za umówienie spotkania!

Na wskazany adres e-mail wysłaliśmy zaproszenie
na spotkanie on-line. Do zobaczenia!
Skorzystaj z faktoringu SMEO,
a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!

Dziękujemy za subskrypcję naszego newslettera!

Będziesz otrzymywać informacje o SMEO. Skorzystaj z faktoringu SMEO, a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!

Najnowszy wpis:

Kto to faktorant?

Czytaj

Próg i wskaźnik rentowności w firmie

Czytaj

Kapitał pracujący w firmie

Czytaj

Najnowszy wpis:

Kto to faktorant?

Czytaj

Próg i wskaźnik rentowności w firmie

Czytaj

Kapitał pracujący w firmie

Czytaj

Rozwój biznesu

Kiedy i jak skalować biznes: praktyczne wskazówki

Paulina

23.01.2024 r

3 minut czytania

Skalowanie biznesu powinno być planowane już na etapie przygotowania biznesplanu. Warto, zanim założy się firmę, przemyśleć kwestie ewentualnego rozrostu działalności. Jak skalować biznes?

Czym jest skalowanie biznesu?

Skalowanie biznesu polega na przygotowaniu firmy do rozszerzania działalności celem zwiększenia przychodów. Przedsiębiorstwo, które jest skalowalne, ma zdolność zwiększania pola działania i, tym samym, generowania lepszej sprzedaży. W wyniku skalowania, podmiot może też dokonać ekspansji na rynku zagranicznym, zbudować przewagę konkurencyjną czy stworzyć innowacyjne technologie.

Kiedy skalować biznes?

Skalowanie biznesu trzeba planować już na etapie tworzenia koncepcji firmy. Inaczej potem trudno może być rozszerzyć działalność, jeśli nie przewidziało się ku temu zasobów, nie określiło możliwych strategii i taktyk. Sam proces skalowania dobrze jest rozpocząć, gdy nie widać już możliwości zwiększania przychodów przy aktualnej sytuacji biznesowej, zatem konieczne jest rozszerzenie działalności, lub gdy samoistnie przedsiębiorstwo tak się rozwija, że trzeba wdrożyć skalowanie – przykładowo przybywa klientów oraz zleceń i zamówień. To, kiedy skalować biznes, zależy od danej firmy i w jakim momencie rozwoju się znajduje. Nie ma jednej recepty, mówiącej, że np. trzeba się tym zająć w piątym czy dziesiątym roku prowadzenia działalności.

Czy skalowanie biznesu ma sens?

Oczywiście zdarza się, że działanie na niewielką skalę świetnie się sprawdza, firma funkcjonuje dobrze, a poziom przychodów zadowala właścicieli. Jednak gdy pojawi się chęć dotarcia do większej liczby klientów, trzeba skalować biznes. Im więcej zamówień i zleceń, tym większe wyzwania przed przedsiębiorstwem. Pracy pojawia się coraz więcej, firma zatrudnia nowych pracowników, ale brakuje narzędzi do wykonywania zadań czy właściwych dla nich stanowisk. Może także okazać się, że jest za mało przestrzeni magazynowej czy za prosta i zbyt krótka linia produkcyjna. Konieczna jest wtedy rewizja procesów i skalowanie biznesu, ale w sposób świadomy i przemyślany.

Jak skalować biznes?

Przed rozpoczęciem skalowania biznesu warto się zastanowić, czy wraz ze wzrostem firmy pojawią się nowe wyzwania dotyczące reorganizacji, rozszerzenia działań czy intensyfikacji procesów? Może zabraknie przestrzeni, kompetencji czy pracowników. Mogą też pojawić się problemy związane z monitoringiem należności, a także cashflow, płynnością finansową przy większej liczbie zamówień. Szczególnie dotyczy to sytuacji, kiedy wystawia się faktury z długim terminem płatności. Wtedy warto zacząć analizę różnych aspektów działalności, tak by nakreślić plan skalowania i pozyskania nowych narzędzi oraz zasobów. Można sięgać po źródła finansowania jak faktoring i strategicznie wykorzystywać je do tego, poprawić płynność czy wspomóc się przy monitoringu wierzytelności. To tylko jeden z wielu pomysłów, bo skalowanie biznesu obejmuje szereg aspektów. Jak się zabrać za skalowanie?

Skaluj biznes – jak zacząć?

Skalowanie może odbywać się na kilku poziomach. Najlepiej jest zacząć od rozpatrzenia skalowania:

  • Organizacji: czyli zatrudniania nowych pracowników o konkretnych kompetencjach na dane stanowiska, już istniejące lub nowe.
  • Klientów: poprzez rozszerzenie działalności na nowe rynki np. zagraniczne lub na nowe obszary poprzez oferowanie nowych produktów. Ekspansja na inne rynki to zawsze proces trochę ryzykowny, ale warty przeprowadzenia. Można wspomagać się faktoringiem eksportowym przy eksporcie towarów i usług, by zminimalizować ryzyko nawiązywania relacji biznesowych z nowymi kontrahentami oraz wynikające z wahań kursów walut przy wystawianiu faktur. 
  • Przychodów: generowanie wyższych przychodów nie może być wynikiem jedynie wzrostu liczby klientów, ale powinno też obejmować wzrost przychodów danego użytkownika; chodzi o to by docierać do osób, które są skłonne wydać coraz więcej na produkty i usługi oferowane przez przedsiębiorstwo.

Sam proces skalowania może obejmować wykorzystanie różnych taktyk np. budowanie sieci partnerów, ekspansję zagraniczną, a także technologie czy ścieżki sprzedaży.

Paulina

Ekspert ds. faktoringu

Data publikacji

23.01.2024 r.

Ocena: 1,00 (1 opini)
Loading...

Zapisz się do newslettera

  Adres e-mail *  

Czytaj dalej

Sprawdź inne wartościowe wpisy

Złóż wniosek online