Rozwój biznesu
10 kompetencji przyszłości, które każdy profesjonalista powinien posiadać
Paulina
03.12.2023 r
•
3 minut czytania
![](https://smeo.pl/wp-content/uploads/2019/03/Depositphotos_201347532_m-2015.jpg)
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Nasz doradca wkrótce się z Tobą skontaktuje.
Skorzystaj z faktoringu SMEO,
a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Wkrótce się z Tobą skontaktujemy.
Dziękujemy za umówienie spotkania!
Na wskazany adres e-mail wysłaliśmy zaproszenie
na spotkanie on-line. Do zobaczenia!
Skorzystaj z faktoringu SMEO,
a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!
Dziękujemy za subskrypcję naszego newslettera!
Będziesz otrzymywać informacje o SMEO. Skorzystaj z faktoringu SMEO, a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!
Rozwój biznesu
Paulina
03.12.2023 r
•
3 minut czytania
Kompetencje przyszłości to umiejętności, które będą najbardziej pożądane w niedalekiej perspektywie na rynku pracy. Każdy profesjonalista powinien zapoznać się z listą takich kompetencji, by móc zadbać o swój rozwój zawodowy.
Kompetencje przyszłości to umiejętności wskazane przez Światowe Forum Ekonomiczne (WEF) w roku 2020 jako najbardziej pożądane na rynku pracy w perspektywie kolejnych kilku lat. WEF wyszczególnił 10 kluczowych kompetencji dla profesjonalistów chcących się rozwijać, awansować czy przebranżowić – słowem osiągnąć sukces na ciągle zmieniającym się rynku pracy.
Pandemia znacząco przyspieszyła rozwój technologii i zmieniła sposób pracy. Praca hybrydowa i zdalna na dobre zagościła w przedsiębiorstwach. Zespoły coraz częściej są rozproszone między biurem i różnymi lokalizacjami domowymi. Liderzy odpowiedzialni są za rozwój zawodowy swoich pracowników, ale także sami muszą się doszkalać, by móc wydajnie zarządzać zespołami rozproszonymi. Warto wiedzieć, że już do 2025 roku co drugi pracownik będzie musiał się przekwalifikować, gdyż 42% kluczowych kompetencji ulegnie zmianie. Z kolei w dalszej perspektywie, do 2030 roku, ponad miliard pracowników będzie zmuszonych nauczenia się nowych sposobów wykonywania pracy. Sprawdź, jakie są kompetencje przyszłości niezębne do rozwijania przez profesjonalistów na rynku pracy.
W cenie jest obecnie myślenie nieszablonowe – innowacyjne spojrzenie na sprawy oraz analityczne postrzeganie problemów. Takie umiejętności pozwalają pracownikom podejmować wyzwania i przezwyciężać trudności.
Chodzi tu o stworzenie sytuacji, w której aktywnie pozyskuje się nowe informacje i kumuluje własną wiedzę. Można to robić, czytając branżowe publikacje, zapisując się na kursy online, uczestnicząc w konferencjach, dyskusjach, eksperymentując.
Rozwiązywanie problemów obecnie wymaga innowacyjności, kreatywności, kompleksowego podejścia. To bardzo potrzebne umiejętności w świecie ciągłej zmiany i nadmiaru wiedzy, gdzie nietrudno o wyzwania i problemy.
Krytyczne myślenie polega na analizie oraz ocenie, dostrzeganiu różnic i racjonalnym podejściu do problemów. Ważne jest tu zwłaszcza odróżnienie prawdy od fałszu, fake newsów od faktów i nieutożsamiania opinii z faktami.
Bycie kreatywnym, wychodzącym z nowymi inicjatywami i oryginalnymi pomysłami to jedna z kompetencji najbardziej pożądanych na rynku pracy. Osoby myślące out-of-the-box łatwiej osiągają sukces.
Te skille rozumiane są jako gotowość do podejmowania decyzji, umiejętność liderowania i brania odpowiedzialności za swoich podwładnych.
Technologia jest obecna w każdej sferze życia. Umiejętne korzystanie z niej i właściwa kontrola procesów technologicznych oraz infrastruktury IT pozwala efektywnie funkcjonować firmom w wirtualnym świecie ekosystemów cyfrowych.
Pracownik potrafiący samodzielnie tworzyć technologiczne rozwiązania dopasowane do swoich lub firmowych potrzeb będzie na wagę złota w każdej organizacji. Pomoże jej przyspieszyć rozwój produktów i usług, zwiększy konkurencyjność na rynku i usprawni codzienne działanie.
Stres towarzyszy wielu pracownikom każdego dnia. Odporność na trudne sytuacje i niepoddawanie się przeciwnościom to bardzo dobre cechy profesjonalisty. Wymagana będzie elastyczność w dostosowywaniu się do zmian i duża odporność psychiczna na negatywne czynniki w miejscu pracy, ciągłą presję, wypalenie zawodowe.
W środowisku przechodzącym gwałtowne zmiany niezbędne jest kreatywne, swobodne rozumowanie, rozwiązywanie wspólnie problemów i tworzenie idei pozwalających na rozwój pracowników i organizacji. Pożądanym soft skillem jest możliwość oceny sytuacji i wyciągania wniosków.
Czytaj dalej
Sprawdź inne wartościowe wpisy