Strefa klienta Zaloguj się do: Panelu faktoringu Panelu pożyczki

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Nasz doradca wkrótce się z Tobą skontaktuje.
Skorzystaj z faktoringu SMEO,
a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Wkrótce się z Tobą skontaktujemy.

Dziękujemy za umówienie spotkania!

Na wskazany adres e-mail wysłaliśmy zaproszenie
na spotkanie on-line. Do zobaczenia!
Skorzystaj z faktoringu SMEO,
a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!

Dziękujemy za subskrypcję naszego newslettera!

Będziesz otrzymywać informacje o SMEO. Skorzystaj z faktoringu SMEO, a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!

Najnowszy wpis:

Jakie są korzyści karty kredytowej dla firmy?

Czytaj

Jak sfinansować zakup sprzętu dla firmy?

Czytaj

Kredyt dla firm – przygotuj się w 6 krokach

Czytaj

Najnowszy wpis:

Jakie są korzyści karty kredytowej dla firmy?

Czytaj

Jak sfinansować zakup sprzętu dla firmy?

Czytaj

Kredyt dla firm – przygotuj się w 6 krokach

Czytaj

Aktualności

Małe firmy handlowe o swojej sytuacji [BADANIE]

smeo_admin

18.12.2018 r

5 minut czytania

Polska gospodarka jest jak pędzący pociąg, który nie zwalnia biegu. Chociaż dla handlu grudzień jest okresem żniw, nie dajmy się zwieść świątecznym statystykom. W ciągu ostatnich dwóch lat aż 45 proc. polskich przedsiębiorców doświadczyło problemów finansowych, a co druga mała firma handlowa narzeka na zbyt niską sprzedaż – wynika z badania „Bezpieczeństwo finansowe małych firm w Polsce” zrealizowanego przez firmę faktoringową SMEO we współpracy z ERIF Biuro Informacji Gospodarczej.

Statystyki potwierdzające dobrą kondycję gospodarki dobrze wyglądają na slajdach, ale rzeczywistość małego biznesu nie zawsze jest tak różowa. 45 proc. polskich małych firm doświadczyło problemów finansowych w ciągu ostatnich 24 miesięcy, 10 proc. zmaga się z nimi regularnie, a 55 proc. przedsiębiorców popadło w nie wielokrotnie.

Z kolei w sektorze handlu główną przyczyną problemów finansowych, bo aż w 48 proc., są małe przychody bądź zbyt niska sprzedaż. Z uwagi na specyfikę handlu, który w wielu wypadkach podatny jest na sezonowość, brak regularnych przychodów dotyka 24 proc. handlowców – czytamy w badaniu SMEO i ERIF Biuro Informacji Gospodarczej.

Niedzielny niepokój małych firm

Na fali dobrej koniunktury biznesowi nie brakuje powodów do satysfakcji, ale handlowcy mają nieco odmienne zdanie. W związku z obowiązującym od 1 marca 2018 zakazem handlu w niedzielę, w tym roku sklepy musiały wykreślić ze swojego kalendarza 23 dni sprzedaży. Rok 2019 będzie dla nich uboższy aż o 37 niedziel. Nic dziwnego, że pojawiają się powody do niepokoju. W Polsce działa 262,5 tys. sklepów, a jak wyliczyła firma analityczna Bisnode Polska, w pierwszej połowie 2018 r. zamknięto 8,8 tys. placówek, głównie spożywczych i odzieżowych.

W tym roku PKB ma osiągnąć poziom 5,2 proc. Polska gospodarka jest liderem wzrostów w Europie. To w dużej mierze zasługa małych i mikrofirm, które są kołem zamachowym polskiej gospodarki. Jest ich blisko 1,94 mln, to aż 96 proc. wszystkich przedsiębiorstw. Trzy na cztery mikroprzedsiębiorstwa działają w usługach i handlu i generują 40 proc. miejsc pracy. Jednocześnie to właśnie te firmy są najbardziej efektywne kosztowo i najbardziej rentowne.

Przeszkody są, ale do pokonania

Małe i mikrofirmy funkcjonują w wysoce konkurencyjnym otoczeniu i zwykle na niskich marżach, dlatego ta właśnie grupa przedsiębiorstw najczęściej mierzy się z problemami z płynnością finansową.

Badanie Bezpieczeństwo finansowe małych firm w Polsce pokazuje z jak wieloma czynnikami ryzyka radzą sobie właściciele mikroprzedsiębiorstw w sektorze handlu. Poza wspomnianą już główną przyczyną – zbyt niskimi dochodami, która dotyka niemal połowy ankietowanych, dla 33 proc. handlowców prawdziwym wyzwaniem są zbyt wysokie koszty prowadzenia działalności. Potwierdzają to najnowsze dane GUS dotyczące koniunktury gospodarczej. Wynika z nich, że zasadnicze trudności, jakie zgłaszają przedsiębiorstwa z większości sektorów związane są aktualnie z rosnącymi kosztami zatrudnienia i niedoborem wykwalifikowanych pracowników. Niekontrolowany wzrost cen stał się wyzwaniem w ostatnich miesiącach dla branży budowlanej, ale również dla 11 proc. handlowców błędne szacunki lub niedoszacowanie kosztów zleceń są źródłem ich finansowych problemów.

Badanie „Bezpieczeństwo finansowe małych firm w Polsce” zostało zrealizowane przez firmę faktoringową SMEO we współpracy z ERIF Biuro Informacji Gospodarczej.

Badanie „Bezpieczeństwo finansowe małych firm w Polsce” zostało zrealizowane przez firmę faktoringową SMEO we współpracy z ERIF Biuro Informacji Gospodarczej.Źródłem ich problemów finansowych są również, kolejno:  brak regularnego przychodu (24 proc.), utrata kluczowych klientów (21 proc.), czasowy brak środków finansowych lub utrata płynności (17 proc.) oraz reklamacje klientów (12 proc.).

Małe firmy potrafią sobie radzić z problemami

Choć przedsiębiorcy mocno stąpają po ziemi, to nie brak im optymizmu. 48 proc. dostrzega, że koniunktura w gospodarce poprawiła się w ciągu ostatniego roku oraz doceniają pozytywne trendy, takie jak stabilizacja kosztów zatrudnienia.

Dane o bezrobociu za wrzesień wskazują na jego spadek do rekordowo niskiego poziomu 5,7 proc. Z pomocą biznesowi przychodzą emigranci, z których aż 587 tys. opłaca składki ZUS. Najliczniejszą grupę stanowią Ukraińcy, którzy z kolei deklarują gotowość wyjazdu do Niemiec, otwierających dla nich rynek pracy. Dla handlowców to niepokojąca perspektywa, gdy pod znakiem zapytania stoi stabilność prowadzenia biznesu.

Kiedy jednak muszą znaleźć rozwiązanie, jak w sytuacji kryzysu reagują przedsiębiorcy?

Z naszego badania wynika, że właściciele firm najczęściej sięgają po środki prywatne, zwracają się o pomoc do znajomych, rzadziej wspierają się kartą kredytową, otwierają linię kredytową w rachunku bądź uruchamiają rezerwę finansową. Te rozwiązania nie zawsze są jednak dostępne dla młodych firm czy przedsiębiorców znajdujących się w tymczasowo gorszej sytuacji. Wówczas alternatywą pozostaje faktoring, z którego korzysta średnio już 10 proc. polskich przedsiębiorców. Z kolei wśród firm z sektora handlu z usługi faktoringu korzysta nieco więcej, bo 11 proc. firm. To dogodne i szybkie rozwiązanie uwalniające środki z wystawionych faktur na spłatę bieżących zobowiązań i inwestycje w dalszą działalność

– wyjaśnia Michał Pawlik, prezes SMEO, firmy oferującej faktoring online.Badanie „Bezpieczeństwo finansowe małych firm w Polsce” zostało zrealizowane przez firmę faktoringową SMEO we współpracy z ERIF Biuro Informacji Gospodarczej.

Badanie „Bezpieczeństwo finansowe małych firm w Polsce” zostało zrealizowane przez firmę faktoringową SMEO we współpracy z ERIF Biuro Informacji Gospodarczej.

Handel rośnie w sieci

Antidotum na problemy dla detalistów jest śledzenie trendów w biznesie, a te nie pozostawiają wątpliwości. Polacy pokochali zakupy w internecie, a handel internetowy pobije w tym roku kolejny rekord. Udział e-commerce w Polsce w stosunku do handlu detalicznego ogółem stanowi 5 proc. i zbliża się do 10 proc. średniej światowej, wynika z raportu firmy doradczej PwC. Z kolei według opublikowanego w grudniu raportu Deloitte,  44 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty (z kwoty 532 zł) zostanie w e-commerce. W zakupach online jesteśmy w Europie na trzeciej pozycji tuż po Brytyjczykach i Niemcach, wyprzedzając w tym roku Holandię.

Klienci z ufnością patrzą w portfele

Dobre nastroje konsumentów odzwierciedla bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej z listopada 2018, publikowany przez GUS. Konsumenci z ufnością patrzą na przyszłą sytuację ekonomiczną kraju, ale przede wszystkim dobrze oceniają sytuację finansową swoich gospodarstw domowych. Odzwierciedlenie dobrego stanu domowych finansów znajdziemy także w opublikowanym właśnie przez Związek Banków Polskich raporcie „Świąteczny portfel Polaków 2018”. Aż 86 proc. Polaków nie zamierza korzystać z dodatkowego finansowania przy organizacji świąt, posiłkując się wyłącznie własnymi oszczędnościami.

Badanie “Bezpieczeństwo finansowe małych firm w Polsce” zostało przeprowadzone w sierpniu 2018 roku z zastosowaniem metody CAWI (Computer-Assisted Web Interview). Zrealizowano łącznie 527 wywiadów z właścicielami lub współwłaścicielami mikrofirm zarejestrowanych na terenie Polski. W ankietach pytano o sytuację finansową firmy w ciągu ostatnich dwóch lat działalności.

smeo_admin

Data publikacji

18.12.2018 r.

Ocena: 0,00 (0 opini)
Loading...

Zapisz się do newslettera

  Adres e-mail *  

Czytaj dalej

Sprawdź inne wartościowe wpisy

Złóż wniosek online