Aktualności
Małe firmy handlowe o swojej sytuacji [BADANIE]
smeo_admin
18.12.2018 r
•
5 minut czytania

Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Nasz doradca wkrótce się z Tobą skontaktuje.
Skorzystaj z faktoringu SMEO,
a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Wkrótce się z Tobą skontaktujemy.
Dziękujemy za umówienie spotkania!
Na wskazany adres e-mail wysłaliśmy zaproszenie
na spotkanie on-line. Do zobaczenia!
Skorzystaj z faktoringu SMEO,
a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!
Dziękujemy za subskrypcję naszego newslettera!
Będziesz otrzymywać informacje o SMEO. Skorzystaj z faktoringu SMEO, a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!
Aktualności
smeo_admin
18.12.2018 r
•
5 minut czytania
Polska gospodarka jest jak pędzący pociąg, który nie zwalnia biegu. Chociaż dla handlu grudzień jest okresem żniw, nie dajmy się zwieść świątecznym statystykom. W ciągu ostatnich dwóch lat aż 45 proc. polskich przedsiębiorców doświadczyło problemów finansowych, a co druga mała firma handlowa narzeka na zbyt niską sprzedaż – wynika z badania „Bezpieczeństwo finansowe małych firm w Polsce” zrealizowanego przez firmę faktoringową SMEO we współpracy z ERIF Biuro Informacji Gospodarczej.
Statystyki potwierdzające dobrą kondycję gospodarki dobrze wyglądają na slajdach, ale rzeczywistość małego biznesu nie zawsze jest tak różowa. 45 proc. polskich małych firm doświadczyło problemów finansowych w ciągu ostatnich 24 miesięcy, 10 proc. zmaga się z nimi regularnie, a 55 proc. przedsiębiorców popadło w nie wielokrotnie.
Z kolei w sektorze handlu główną przyczyną problemów finansowych, bo aż w 48 proc., są małe przychody bądź zbyt niska sprzedaż. Z uwagi na specyfikę handlu, który w wielu wypadkach podatny jest na sezonowość, brak regularnych przychodów dotyka 24 proc. handlowców – czytamy w badaniu SMEO i ERIF Biuro Informacji Gospodarczej.
Na fali dobrej koniunktury biznesowi nie brakuje powodów do satysfakcji, ale handlowcy mają nieco odmienne zdanie. W związku z obowiązującym od 1 marca 2018 zakazem handlu w niedzielę, w tym roku sklepy musiały wykreślić ze swojego kalendarza 23 dni sprzedaży. Rok 2019 będzie dla nich uboższy aż o 37 niedziel. Nic dziwnego, że pojawiają się powody do niepokoju. W Polsce działa 262,5 tys. sklepów, a jak wyliczyła firma analityczna Bisnode Polska, w pierwszej połowie 2018 r. zamknięto 8,8 tys. placówek, głównie spożywczych i odzieżowych.
W tym roku PKB ma osiągnąć poziom 5,2 proc. Polska gospodarka jest liderem wzrostów w Europie. To w dużej mierze zasługa małych i mikrofirm, które są kołem zamachowym polskiej gospodarki. Jest ich blisko 1,94 mln, to aż 96 proc. wszystkich przedsiębiorstw. Trzy na cztery mikroprzedsiębiorstwa działają w usługach i handlu i generują 40 proc. miejsc pracy. Jednocześnie to właśnie te firmy są najbardziej efektywne kosztowo i najbardziej rentowne.
Małe i mikrofirmy funkcjonują w wysoce konkurencyjnym otoczeniu i zwykle na niskich marżach, dlatego ta właśnie grupa przedsiębiorstw najczęściej mierzy się z problemami z płynnością finansową.
Badanie Bezpieczeństwo finansowe małych firm w Polsce pokazuje z jak wieloma czynnikami ryzyka radzą sobie właściciele mikroprzedsiębiorstw w sektorze handlu. Poza wspomnianą już główną przyczyną – zbyt niskimi dochodami, która dotyka niemal połowy ankietowanych, dla 33 proc. handlowców prawdziwym wyzwaniem są zbyt wysokie koszty prowadzenia działalności. Potwierdzają to najnowsze dane GUS dotyczące koniunktury gospodarczej. Wynika z nich, że zasadnicze trudności, jakie zgłaszają przedsiębiorstwa z większości sektorów związane są aktualnie z rosnącymi kosztami zatrudnienia i niedoborem wykwalifikowanych pracowników. Niekontrolowany wzrost cen stał się wyzwaniem w ostatnich miesiącach dla branży budowlanej, ale również dla 11 proc. handlowców błędne szacunki lub niedoszacowanie kosztów zleceń są źródłem ich finansowych problemów.
Badanie „Bezpieczeństwo finansowe małych firm w Polsce” zostało zrealizowane przez firmę faktoringową SMEO we współpracy z ERIF Biuro Informacji Gospodarczej.Źródłem ich problemów finansowych są również, kolejno: brak regularnego przychodu (24 proc.), utrata kluczowych klientów (21 proc.), czasowy brak środków finansowych lub utrata płynności (17 proc.) oraz reklamacje klientów (12 proc.).
Choć przedsiębiorcy mocno stąpają po ziemi, to nie brak im optymizmu. 48 proc. dostrzega, że koniunktura w gospodarce poprawiła się w ciągu ostatniego roku oraz doceniają pozytywne trendy, takie jak stabilizacja kosztów zatrudnienia.
Dane o bezrobociu za wrzesień wskazują na jego spadek do rekordowo niskiego poziomu 5,7 proc. Z pomocą biznesowi przychodzą emigranci, z których aż 587 tys. opłaca składki ZUS. Najliczniejszą grupę stanowią Ukraińcy, którzy z kolei deklarują gotowość wyjazdu do Niemiec, otwierających dla nich rynek pracy. Dla handlowców to niepokojąca perspektywa, gdy pod znakiem zapytania stoi stabilność prowadzenia biznesu.
Kiedy jednak muszą znaleźć rozwiązanie, jak w sytuacji kryzysu reagują przedsiębiorcy?
Z naszego badania wynika, że właściciele firm najczęściej sięgają po środki prywatne, zwracają się o pomoc do znajomych, rzadziej wspierają się kartą kredytową, otwierają linię kredytową w rachunku bądź uruchamiają rezerwę finansową. Te rozwiązania nie zawsze są jednak dostępne dla młodych firm czy przedsiębiorców znajdujących się w tymczasowo gorszej sytuacji. Wówczas alternatywą pozostaje faktoring, z którego korzysta średnio już 10 proc. polskich przedsiębiorców. Z kolei wśród firm z sektora handlu z usługi faktoringu korzysta nieco więcej, bo 11 proc. firm. To dogodne i szybkie rozwiązanie uwalniające środki z wystawionych faktur na spłatę bieżących zobowiązań i inwestycje w dalszą działalność
– wyjaśnia Michał Pawlik, prezes SMEO, firmy oferującej faktoring online.
Badanie „Bezpieczeństwo finansowe małych firm w Polsce” zostało zrealizowane przez firmę faktoringową SMEO we współpracy z ERIF Biuro Informacji Gospodarczej.
Antidotum na problemy dla detalistów jest śledzenie trendów w biznesie, a te nie pozostawiają wątpliwości. Polacy pokochali zakupy w internecie, a handel internetowy pobije w tym roku kolejny rekord. Udział e-commerce w Polsce w stosunku do handlu detalicznego ogółem stanowi 5 proc. i zbliża się do 10 proc. średniej światowej, wynika z raportu firmy doradczej PwC. Z kolei według opublikowanego w grudniu raportu Deloitte, 44 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty (z kwoty 532 zł) zostanie w e-commerce. W zakupach online jesteśmy w Europie na trzeciej pozycji tuż po Brytyjczykach i Niemcach, wyprzedzając w tym roku Holandię.
Dobre nastroje konsumentów odzwierciedla bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej z listopada 2018, publikowany przez GUS. Konsumenci z ufnością patrzą na przyszłą sytuację ekonomiczną kraju, ale przede wszystkim dobrze oceniają sytuację finansową swoich gospodarstw domowych. Odzwierciedlenie dobrego stanu domowych finansów znajdziemy także w opublikowanym właśnie przez Związek Banków Polskich raporcie „Świąteczny portfel Polaków 2018”. Aż 86 proc. Polaków nie zamierza korzystać z dodatkowego finansowania przy organizacji świąt, posiłkując się wyłącznie własnymi oszczędnościami.
Badanie “Bezpieczeństwo finansowe małych firm w Polsce” zostało przeprowadzone w sierpniu 2018 roku z zastosowaniem metody CAWI (Computer-Assisted Web Interview). Zrealizowano łącznie 527 wywiadów z właścicielami lub współwłaścicielami mikrofirm zarejestrowanych na terenie Polski. W ankietach pytano o sytuację finansową firmy w ciągu ostatnich dwóch lat działalności.
Czytaj dalej
Sprawdź inne wartościowe wpisy