Pierwszy kwartał nowego roku to dla przedsiębiorców, zwłaszcza tych zatrudniających pracowników, gorący okres. To właśnie wtedy musisz dopilnować wielu formalności, w tym doręczenia zatrudnionym w poprzednim roku osobom PIT-11. Jakie są terminy, najczęstsze błędy oraz kto nie musi składać PIT-11? Poznaj szczegóły i dopełnij terminowo obowiązków!
PIT-11 – co to jest?
Na początku warto uświadomić sobie, czym jest PIT-11. Nie jest to zbyt skomplikowane, ponieważ dokument ten to zbiór informacji o rocznych dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy danego pracownika. Dzięki niemu urząd skarbowy wie, jakie kwoty podatku od zarobków pracownika odprowadził płatnik, czyli pracodawca. Jeśli księgowość w Twojej firmie powierzyłeś biurowi rachunkowemu, wszelkich wyliczeń podatkowych dokona przydzielona Ci księgowa. Jeśli księgowością zajmujesz się sam, bez wątpienia doskonale znasz wysokość odprowadzonych zaliczek na podatek dochodowy. Co ważne, PIT-11 jest obowiązkowy dla każdego pracownika. Rodzaj zawartej umowy (umowa o pracę czy też umowa cywilnoprawna), nie ma tutaj znaczenia.
Na początku każdego roku podatkowego dokument ten generowany jest w trzech egzemplarzach. Jeden dla pracownika, by rozliczył się z fiskusem, drugi dla skarbówki, a trzeci pozostaje w aktach płatnika – pracodawcy.
PIT-11 – te terminy musisz znać
W przypadku PIT-11 pracodawca, jeśli chodzi o dostarczenie deklaracji do urzędu skarbowego, nie ma zbyt wiele czasu. Wypełniony dokument musi się bowiem znaleźć w urzędzie skarbowym, właściwym dla miejsca zamieszkania pracownika, ostatecznie 31 stycznia. Ten krótki termin obowiązuje od niedawna, bo dopiero od 2019 roku.
Niezmiernie ważny jest także termin przekazania PIT-11 pracownikom. Dział kadr bądź sam pracodawca musi zrobić to do końca lutego tak, by podatnik miał jeszcze dwa miesiące na rozliczenie się z fiskusem. Forma przekazania PIT-11 pracownikom nie jest z góry narzucona – może to mieć miejsce osobiście, elektronicznie bądź w formie tradycyjnego listu.
Zgodnie z przepisami, niedotrzymanie terminów przekazania PIT-11 pracownikowi niesie za sobą konsekwencje. Co prawda wyegzekwowanie wysyłki dokumentu w pierwszej kolejności należy do pracownika. Powinien on ponaglić pracodawcę, a gdy to nie poskutkuje, wysłać oficjalne ponaglenie, chociażby listem poleconym. Dopiero trzecim i ostatnim krokiem jest poinformowanie urzędu skarbowego o nieotrzymaniu niezbędnych dokumentów. Zapominalskiego pracodawcę czeka w tym przypadku odpowiedzialność karna skarbowa i nałożona przez skarbówkę kara.
Deklaracja PIT-11 dla pracownika – kiedy nieobowiązkowa?
Jak już wiesz, PIT-11 przekazujesz pracownikowi niezależnie od rodzaju umowy, jaką z nim zawarłeś. Są jednak przypadki, kiedy obowiązek ten nie będzie Ciebie, jako pracodawcy, dotyczyć. Mowa o sytuacji, w której wynagrodzenie nieetatowych pracowników będących na umowach cywilnoprawnych w danym roku nie przekroczyło kwoty 200 złotych. W takich przypadkach odprowadzany jest zryczałtowany podatek dochodowy, o wysokości 17 proc. przychodu (PIT-8A).
Pamiętaj, by dokładnie wprowadzić dane pracownika. To bardzo ważne, ponieważ PIT-11 jest podstawą do wypełnienia deklaracji PIT-37, jaką do końca kwietnia 2020 musi dostarczyć do urzędu skarbowego podatnik. Obowiązkowy na tego typu dokumencie jest także podpis właściciela firmy bądź osoby prowadzącej kadry i księgowość w firmie.
Bądź na bieżąco. Dowiedz się jakie zmiany podatkowe czekają Cię w 2020.