Strefa klienta Zaloguj się do: Panelu faktoringu Panelu pożyczki

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Nasz doradca wkrótce się z Tobą skontaktuje.
Skorzystaj z faktoringu SMEO,
a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Wkrótce się z Tobą skontaktujemy.

Dziękujemy za umówienie spotkania!

Na wskazany adres e-mail wysłaliśmy zaproszenie
na spotkanie on-line. Do zobaczenia!
Skorzystaj z faktoringu SMEO,
a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!

Dziękujemy za subskrypcję naszego newslettera!

Będziesz otrzymywać informacje o SMEO. Skorzystaj z faktoringu SMEO, a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!

Najnowszy wpis:

Jakie są korzyści karty kredytowej dla firmy?

Czytaj

Jak sfinansować zakup sprzętu dla firmy?

Czytaj

Kredyt dla firm – przygotuj się w 6 krokach

Czytaj

Najnowszy wpis:

Jakie są korzyści karty kredytowej dla firmy?

Czytaj

Jak sfinansować zakup sprzętu dla firmy?

Czytaj

Kredyt dla firm – przygotuj się w 6 krokach

Czytaj

Rozwój biznesu

Jak w 5 krokach zdobyć finansowanie dla startupu?

smeo_admin

27.02.2018 r

5 minut czytania

Posiadasz świetny pomysł na startup? Chcesz go zrealizować, ale brakuje Ci gotówki? Masz szczęście – w dzisiejszych czasach istnieje bardzo wiele sposobów na finansowanie startupu. W poniższym artykule pokażemy Ci, w jaki sposób się do tego przygotować, opisując cały proces w pięciu prostych krokach. Zapraszamy do lektury!

Firma czy startup?

Nim przejdziemy do sedna warto wyjaśnić jedną, podstawową rzecz. Czym jest startup i jaka jest różnica między nim a firmą?

Podstawy nazwy “startup” zostały stworzone przez Steve’a Blanka, wykładowcę przedsiębiorczości m.in. na Stanfordzie, czy Uniwersytecie w Berkley. Określa on startup jako organizację, która została stworzona w celu rozwoju poprzez poszukiwanie skalowalnego modelu biznesowego. Jest to jednak definicja tak szeroka, że możemy do niej podłączyć również wiele nowootwieranych firm niebędących startupami. W końcu im również zależy na rozwoju i znalezieniu sposobu na zarabianie coraz większych pieniędzy.

Z tego też powodu Eric Ries – autor książki “The Lean Startup” – doprecyzował pojęcie startupu jako przedsięwzięcia tworzonego w celu wykreowania produktu w warunkach ryzykownych, bez posiadania pewności, że owy produkt odniesie sukces. Zgodnie z tą teorią, firmę można nazwać startupem, jeśli próbuje stworzyć coś nowego, czego nie można porównać z istniejącymi już na rynku rozwiązaniami. Idzie za tym m.in. brak możliwości oszacowania jej wyników na podstawie danych pochodzących z innych podmiotów.

Przykładowo: jeśli np. jesteś fotografem i chcesz zarabiać na tworzeniu sesji zdjęciowych – Twój biznes z pewnością będzie standardową firmą, jakich wiele istnieje już na rynku. Jeśli jednak planujesz wprowadzić na rynek nowy, niewidziany wcześniej produkt, możesz śmiało mówić o budowaniu startupu.

Jak pozyskać finansowanie na startup w 5 krokach?

Skoro znasz podstawową różnicę między firmą a startupem, pora przejść do sedna. W poniższych akapitach poznasz punkt po punkcie drogę, jaką należy przejść, aby pozyskać finansowanie dla rozwoju Twojego startupu. Dowiesz się z niej, co musisz przygotować i w jaki sposób znaleźć potencjalnego inwestora.

Krok 1: Przygotuj założenia koncepcyjne biznesu

Pierwszym krokiem na drodze do pozyskania finansowania dla startupu jest stworzenie założeń koncepcyjnych Twojego biznesu. Pod tą nazwą kryje się dokładny opis podstawowych założeń:

  • czym jest Twój produkt: ta część powinna zawierać dokładny opis produktu, który przy pomocy startupu chcesz wprowadzić na rynek;
  • jak będziesz go produkować: w tym miejscu opisz dokładnie metodę produkcji. Nie ważne, czy produkt jest fizyczny, czy wirtualny – wyszczególnij technologie, które pozwolą na tego wytworzenie oraz późniejszą dystrybucję;
  • kogo potrzebujesz do stworzenia produktu: jeśli nie jesteś w stanie zaprojektować i wyprodukować produktu sam, opisz dokładnie jak będzie wyglądał cały proces. Czy chcesz zatrudnić odpowiednich specjalistów, czy może masz możliwość zlecić jego wykonanie poza strukturami firmy?

Pamiętaj, aby wszystkie powyższe założenia koncepcyjne miały swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Krok 2: Przygotuj model finansowy

Posiadając ramy koncepcyjne, przejdź do punktu 2, jakim jest przygotowanie modelu finansowego. Pozwoli Ci to rozeznać się w rynku na tyle, abyś był w stanie m.in. określić jednostkową cenę produktu oraz zakładaną sprzedaż stanowiącą o sukcesie całego przedsięwzięcia.

Przygotowując model biznesowy warto podzielić go na 5 części:

  • prognoza sprzedaży produktu: opisz ile sztuk produktu planujesz sprzedać w danej jednostce czasu (codziennie, przez tydzień, miesiąc, rok);
  • prognoza przychodów i kosztów: określ cenę produktu oraz przychody w związku z nią przewidywane. Uwzględnij również przewidywane koszty produkcji oraz koszty stałe startupu;
  • prognoza przepływów finansowych: zaprezentuj symulację przepływów finansowych. Sprawdź, czy przy założeniach z poprzednich punktów utrzymasz płynność finansową projektu;
  • prognoza zatrudnienia: określ, ilu pracowników potrzebujesz, aby rozwinąć swój startup. Czy konieczne jest zatrudnienie specjalistów? Ile środków jesteś w stanie przeznaczyć na ich pensję?
  • plan wydatków inwestycyjnych: wyszczególnij inwestycje, jakie masz zamiar przeprowadzić w startupie, uwzględnij ich prognozowane koszty.

Krok 3: Stwórz prezentację sprzedażową

Przechodząc przez krok 1 i 2 posiadasz już podstawy do tego, aby stworzyć spójną, atrakcyjną prezentację sprzedażową. Odpowiednie jej przygotowanie ma na celu przekazanie potencjalnym inwestorom wszystkich potrzebnych informacji o Twoim pomyśle.

Solidnie stworzona, wypełniona twardymi danymi jest w stanie szybciej skłonić ich do wyłożenia pieniędzy na Twój startup.

Pamiętaj również, że nie sama prezentacja się liczy. Ważny jest też sposób jej prezentowania. Dlatego nim zapukasz do gabinetu inwestora, przećwicz ją dokładnie w domu. Przygotuj sobie również odpowiedzi na potencjalne pytania, jakie może Ci zadać inwestor.

Krok 4: Poszukaj inwestora

Masz gotową prezentację? Pora znaleźć potencjalnych inwestorów! Środki na start i dalszy rozwój startupu na początek pozyskasz na trzy sposoby:

  • poprzez emisję obligacji, gdzie emitujesz papiery wartościowe o określonej wartości gwarantując jednocześnie nabywcom konkretny zysk z inwestycji,
  • dzięki funduszom inwestycyjnym – popularność startupów sprawiła, że obecnie zarówno w Polsce jak i na świecie istnieje wiele funduszy inwestycyjnych skupionych na innowacyjnych przedsiębiorstwach,
  • przy pomocy venture capital, czyli inwestycji z wykorzystaniem środków udostępnionych przez agencje rządowe i inne przedsiębiorstwa zarządzanych przy pomocy spółek VC.

Gdzie szukać potencjalnych inwestorów?

Znalezienie miejsc skupiających wokół siebie inwestorów jest relatywnie łatwe. Zwłaszcza, że tematyka startupów jest niezwykle popularna w środowisku biznesowym.

W Polsce organizowane są również liczne konferencje o tematyce startupowej, na których możesz spotkać osoby mogące dofinansować Twój projekt. Są to m.in. Startup Weekend, czy Aula Polska.

Gdy dokładnie wykonałeś wszystkie czynności opisane w poprzednich krokach i zaprezentowałeś swój pomysł potencjalnemu inwestorowi pozostaje tylko oczekiwanie na jego decyzję. Jeśli jest ona pozytywna, przejdź do punktu 5.

Krok 5: Dopełnij niezbędnych formalności z inwestorem

Ostatnim krokiem na drodze do zdobycia środków dla startupu jest podjęcie współpracy z inwestorem. Polega to na dopełnieniu wszystkich niezbędnych formalności, jakie będą wymagane do rozpoczęcia finansowania. Szczegóły tej współpracy takie jak zakres, wysokość finansowania, transze, w których będzie Ci one udostępniane ustalisz już w kontakcie bezpośrednim. Jeśli dotarłeś do tego punktu z sukcesem – szczerze Ci gratulujemy i życzymy powodzenia w realizacji dalszych pomysłów.

Zdobycie finansowania dla startupu – co dalej?

Moment, w którym zdobywasz finansowanie dla swojego startupu jest tak naprawdę początkiem niezwykle trudnej, jednakże również ekscytującej drogi. Wiąże się to m.in. z rozpoczęciem działalności gospodarczej, produkcją i dystrybucją produktu, promocją oraz innymi ważnymi elementami wpływającymi w ostatecznym rozrachunku na powodzenie Twojego projektu. Więcej o tych aspektach znajdziesz w innych artykułach dostępnych na naszym blogu.

Zainteresował Cię ten artykuł? Sprawdź inne wpisy z tej kategorii!

smeo_admin

Data publikacji

27.02.2018 r.

Ocena: 0,00 (0 opini)
Loading...

Zapisz się do newslettera

  Adres e-mail *  

Czytaj dalej

Sprawdź inne wartościowe wpisy

Złóż wniosek online