Strefa klienta Zaloguj się do: Panelu faktoringu Panelu pożyczki

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Nasz doradca wkrótce się z Tobą skontaktuje.
Skorzystaj z faktoringu SMEO,
a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Wkrótce się z Tobą skontaktujemy.

Dziękujemy za umówienie spotkania!

Na wskazany adres e-mail wysłaliśmy zaproszenie
na spotkanie on-line. Do zobaczenia!
Skorzystaj z faktoringu SMEO,
a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!

Dziękujemy za subskrypcję naszego newslettera!

Będziesz otrzymywać informacje o SMEO. Skorzystaj z faktoringu SMEO, a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!

Najnowszy wpis:

Jakie są korzyści karty kredytowej dla firmy?

Czytaj

Jak sfinansować zakup sprzętu dla firmy?

Czytaj

Kredyt dla firm – przygotuj się w 6 krokach

Czytaj

Najnowszy wpis:

Jakie są korzyści karty kredytowej dla firmy?

Czytaj

Jak sfinansować zakup sprzętu dla firmy?

Czytaj

Kredyt dla firm – przygotuj się w 6 krokach

Czytaj

Rozwój biznesu

Zetki, millenialsi, boomerzy. Jak zarządzać pracownikami z różnych pokoleń?

Paulina

28.06.2023 r

4 minut czytania

Co jest najważniejsze w zarządzaniu zespołem? Odkrycie potrzeb pracowników i tego, co ich motywuje. Obecnie wiele firm ma na pokładzie pracowników w bardzo różnym wieku, stawiając na heterogeniczność. Boomersi siedzą biurko w biurko z millenialsami czy osobami z pokolenia X, a zetki coraz częściej zostają stażystami czy podejmują pierwsze zatrudnienie. Jak motywować różne pokolenia pracowników?

Pokolenia na rynku pracy

Współcześnie na rynku pracy jest kilka pokoleń – boomerzy, pokolenie X, millenialsi oraz zetki. Wiele osób zadaje sobie pytanie: do jakiego pokolenia należę, chcąc ustalić, co cechuje jego rówieśników. Przyjęty ogólnie przez socjologów podział to:

  • Pokolenie baby boomersów, czyli wyżu demograficznego: osoby urodzone w latach 1946-1964. Obecnie to pracownicy w wieku 59-77 lat, wielu zatem jest niedługo przed emeryturą.
  • Pokolenie X, inaczej zwane pokoleniem PRL lub Nic na serio. Iksy urodziły się w latach 1965-1979 i obecnie mają od 44 do 58 lat.
  • Pokolenie Y, powszechnie zwane millenialsami, obejmuje roczniki od 1980 do 1999. Zatem to osoby młode, w wieku od 24 do 43 lat.
  • Pokolenie Z. Osoby popularnie zwane zetkami urodziły się już po roku 2000. Mają do 23 lat, zatem dopiero wkraczają lub będą wkraczać na rynek pracy.

Jak zarządzać boomersami?

Baby boomers to pokolenie obecnie już w dojrzałym wieku. Tacy pracownicy cenią sobie bezpieczeństwo i stabilność zatrudnienia. Nie przepadają raczej za zmianami w  firmie. Nie cechuje ich taka kreatywność i elastyczność jak młodsze pokolenia. Bardzo mocno angażują się w pracę, potrafią być zdyscyplinowani, cierpliwi, skłonni do poświęceń, jeśli tylko czują, że mają swoje miejsce w organizacji, ich pozycja jest niezagrożona, a pensja atrakcyjna. Pieniądze są bowiem dla nich największą motywacją. Nie zwracają uwagi na pozapłacowe benefity.

Jak zarządzać pokoleniem X?

Pokolenie X to pierwsze, które zwróciło uwagę na zachowanie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. W dalszym ciągu jednak praca dominuje w ich życiu. Chcą znaleźć złoty środek między pracą i wysokimi zarobkami a samodzielnością w podejmowaniu decyzji. Dla osób z pokolenia X motywujące są procesy pozwalające im rozwijać się zawodowo – warsztaty, szkolenia zapewniane przez pracodawcę. Cenią sobie jasną ścieżkę kariery. Lubią bezpośredni kontakt z kolegami z pracy i przełożonymi, choć są też obeznani z nowymi technologiami.

Jeśli źle się czują w danym miejscu pracy, nie widzą szans na rozwój i uważają, że nie mają wpływu na swoje działania, to bez żalu zmieniają organizację. Zanim jednak podejmą taką decyzję, dogłębnie sprawdzą, czy u potencjalnego nowego pracodawcy są lepsze warunki.

Jak zarządzać millenialsami?

Podobnie jak pokolenie X, pokolenie Y, czyli millenialsi, szukają work-life balance oraz możliwości rozwoju zawodowego. Mocniej jednak od starszych pracowników stawiają na niezależność i koncentrację na własnych potrzebach. Oczywiście są w stanie zaangażować się w pracę i stać się lojalnymi członkami organizacji, ale tylko jeśli będą czuć się w firmie dobrze, a pozycja zawodowa spełni ich oczekiwania. Dla millenialsów motywująca jest możliwość awansu. Nie lubią stagnacji i mało dynamicznych miejsc pracy, w których trudno przebić się na wyższe pozycje.

Millenialsi nie lubią być zarządzani w skali mikro – to niezależni pracownicy, którym wystarczy dać właściwe narzędzia, by sprawnie wykonali zadanie. Tym bardziej, że doskonale znają nowe technologie i wykazują się kreatywnością w szukaniu rozwiązań. Ponieważ bliski jest im Internet i technologia, lubią pracę zdalną lub przynajmniej model hybrydowy. Cenią sobie elastyczne środowiska pracy ze swobodną atmosferą oraz wszelkimi udogodnieniami. Chętnie pracują w wybranych przez siebie godzinach pracy, by decydować o tym, kiedy mają czas wolny i móc realizować swoje pasje. Motywują ich pozapłacowe benefity.

Warto pamiętać, że to pokolenie jest o wiele mniej cierpliwe niż baby boomersi i szybko się nudzi. Gorzej też radzi sobie w wymagających sytuacjach i jest mało zdyscyplinowane. Dlatego jeśli coś im nie będzie pasować w firmie, to szybko zmienią organizację.

Jak zarządzać zetkami?

Najmłodsze pokolenie na rynku pracy jest wyzwaniem dla pracodawców, managerów i HR-owców. Trzeba dobrze zrozumieć ich potrzeby, by skutecznie nimi zarządzać i nie pozwolić odpłynąć talentowi z firmy. Zetki liczą na doskonałe warunki pracy, swobodę w działaniu, możliwość kreatywnego i indywidualnego wyrażania się w organizacji, niezbędne narzędzia i liczne opcje rozwoju zawodowego. To pokolenie od urodzenia niemal zapoznane z nowymi technologiami i mediami społecznościowymi. Wyróżnia ich multitasking, który mają wręcz we krwi – trudno im skupić się przez długi czas tylko na jednej czynności. Myślą globalnie, są gotowi pracować z każdego miejsca na ziemi.

Jak motywować pokolenie Z? Pracodawcy powinni zapewnić zetkom:

  • Możliwość pracy zdalnej.
  • Elastyczny grafik z opcją swobodnego wybrania godzin pracy.
  • Partycypacyjny styl zarządzania, czyli środowisko do wymiany poglądów, słuchania opinii, oparte na szacunku.
  • Konstruktywny feedback, który to pokolenie sobie bardzo ceni.
  • Procesy zapobiegające wypaleniu zawodowemu i dbałość o zdrowie psychiczne – otwarte działania w tym zakresie i możliwość wzięcia należnego odpoczynku gdy pracownik poczuje taką potrzebę,
  • Zróżnicowane zadania i nowe wyzwania, tak by nie wpadli w rutynę.

  Każde pokolenie jest w stanie wiele wnieść do organizacji i ubogacić środowisko pracy. Dobrze jest mieć stabilnych i lojalnych pracowników starszych, mających silne własne zdanie dojrzałych i doświadczonych z pokoleń X i Y oraz kreatywne, pełne wigoru i energii do działania młode zetki. Trzeba tylko pamiętać o tym, by zadbać o różne sposoby ich motywowania.

 

 

Paulina

Ekspert ds. faktoringu

Data publikacji

28.06.2023 r.

Ocena: 0,00 (0 opini)
Loading...

Zapisz się do newslettera

  Adres e-mail *  

Czytaj dalej

Sprawdź inne wartościowe wpisy

Złóż wniosek online