Z roku na rok rosną koszty zatrudnienia pracownika. Wynika to z faktu podwyższania minimalnej płacy przez ustawodawcę. Wynagrodzenie netto wypłacane pracownikowi na umowie o pracę stanowi jedynie 60% wszystkich ponoszonych kosztów. Sprawdź, jakie koszty po stronie pracodawcy występują w tym roku przy zatrudnieniu pracownika na różnych rodzajach umowy.
Minimalne wynagrodzenie w 2023 roku
Zacznijmy od tego, ile wynosi minimalna krajowa w 2023 roku. Od stycznia tego roku minimalne wynagrodzenie wzrosło do 3490 złotych brutto, o 480 złotych więcej niż rok temu. Ustawodawca przewidział jeszcze jedną podwyżkę minimalnej płacy w tym roku – od 1 lipca będzie ona wynosić aż 3600 złotych brutto. W przypadku zatrudnienia na umowie cywilnoprawnej określane są stawki minimalne za godzinę i wynoszą one w tym roku: 22,80 złotych za godzinę do 30 czerwca 2023 roku i 23,50 złotych za godzinę od 1 lipca do 31 grudnia 2023 roku.
Koszty dla pracodawcy w 2023 roku: umowa o pracę
Na koszty pracodawcy przy zatrudnieniu na umowę o pracę składa się:
- wynagrodzenie brutto,
- składki ZUS finansowane przez pracodawcę,
- wpłaty do PPK uiszczane przez pracodawcę.
Wszystkie te wydatki mogą zostać zaliczane do kosztów uzyskania przychodu.
Składki odprowadzane przez pracodawcę
Wysokość składek odprowadzanych od kwoty brutto przez pracodawcę wynosi:
- składka emerytalna – 9,76%,
- składka rentowa – 6,50%,
- składka wypadkowa* – 1,67%,
- składka na Fundusz Pracy** – 2,45%,
- składka na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych** – 0,10%,
- składka na Pracownicze Plany Kapitałowe*** – 1,50%.
Razem daje to 21,98%.
*Warto nadmienić, że podana stawka na ubezpieczenie wypadkowe to ta najczęściej stosowana, bo są różne stopy zależnie od prowadzonej działalności. Jest to też stawka dla pracodawcy zatrudniającego do 9 osób, powyżej tej liczby stawka jest ustalana indywidualnie.
**W przypadku świadczeń na FP i FGŚP są sytuacje, w których pracodawca nie musi ich uiszczać. Dotyczy to wynagrodzeń dla zatrudnionych:
- kobiet po 55. roku życia,
- mężczyzn po 60. roku życia,
- osób po urlopie macierzyńskich, rodzicielskim lub wychowawczym w okresie 36 miesięcy od powrotu do pracy,
- pracowników po 50. roku życia, którzy przez 30 dni przed podjęciem pracy byli zarejestrowani jako osoby bezrobotne – zwolnienie obowiązuje przez rok od podpisania umowy o pracę,
- pracowników przed 30. rokiem życia, którzy otrzymali pracę za pośrednictwem PUP – zwolnienie obowiązuje także przez rok od podpisania umowy o pracę.
***Składki na PPK są opłacane dla pracowników między 18. a 55. rokiem życia, którzy obowiązkowo są zgłoszeni do programu. Pracodawca nie ma wpływu na zapis do PPK – to pracownik może zrezygnować z oszczędzania na PPK. Jeśli wyrazi taką wolę i złoży stosowną rezygnację, to pracodawca nie będzie musiał opłacać tych składek. Stawka 1,5% jest podstawowa, na życzenie pracownika dodatkowo może być odkładane 2,5%.
Koszty pracodawcy przy minimalnym wynagrodzeniu
Jak wyglądają w praktyce koszty zatrudnienia pracownika z minimalnym wynagrodzeniem w tym roku? Rozpatrzmy dwa przypadki – do końca czerwca i od lipca, bo płaca minimalna ulegnie podwyższeniu w drugiej połowie roku.
Koszty zatrudnienia pracownika do 30 czerwca:
- wynagrodzenie brutto: 3490 zł,
- składka emerytalna: 340,62 zł,
- składka rentowa: 226,85 zł,
- składka wypadkowa: 58,28 zł,
- składka na FP: 85,51 zł,
- składka na FGŚP: 3,49 zł
- wpłata podstawowa na PPK: 52,35 zł,
- całkowity koszt zatrudnienia: 4257,10 zł.
Koszty zatrudnienia pracownika od 1 lipca:
- wynagrodzenie brutto: 3600 zł,
- składka emerytalna: 351,36 zł,
- składka rentowa: 234 zł,
- składka wypadkowa: 60,12 zł,
- składka na FP: 88,20 zł,
- składka na FGŚP: 3,60 zł,
- wpłata podstawowa na PPK: 54 zł,
- całkowity koszt zatrudnienia: 4391,28 zł.
Koszty pracodawcy: 2023 rok kontra 2022
Jak to wygląda w porównaniu z zeszłym rokiem? Minimalne wynagrodzenie brutto wynosiło w 2022 roku 3010 zł, a doliczając składki opłacane przez pracodawcę w wysokości łącznie 21,98%, wychodziło 3671,61 zł kosztów zatrudnienia pracowników. Zatem kwotowo koszt zwiększył się o 580 zł w pierwszym półroczu, a od 1 lipca podniesie się aż o 720 zł.
Koszty pracodawcy przy umowie zlecenie
Koszty pracodawcy przy zatrudnieniu na umowę zlecenie są identyczne jak przy umowie o pracę, jeśli ta umowa jest jedynym źródłem utrzymania pracownika, a dodatkowo nie jest on studentem w wieku do 26. roku życia. Jeśli pracownik jest zatrudniony w innych miejscach, to pracodawca ponosi jedynie koszt wynagrodzenia brutto, a składki społeczne opłaca tylko pracownik. Podobnie w przypadku studentów do 26. roku życia – kosztem pracodawcy jest płaca brutto.
Koszty pracodawcy przy umowie o dzieło
Przy umowie o dzieło ani pracownik, ani pracodawca nie odprowadzają żadnych składek do ZUS-u czy w ramach PPK. Kosztem pracodawcy jest jedynie wynagrodzenie brutto. Sytuacja zmienia się, gdy umowa o dzieło zawarta jest z pracodawcą, z którym pracownik pozostaje w stosunku pracy w ramach umowy o pracę. Wtedy, oczywiście, powstaje obowiązek odprowadzania składek.