Z tego artykułu dowiesz się...
Współcześnie część transakcji handlowych opiera się na zasadzie tzw. kredytu kupieckiego, co w praktyce oznacza, iż kontrahent (przedsiębiorca) otrzymuje towar lub usługę z możliwością płatności w późniejszym terminie. Takie rozwiązanie może przynosić korzyści dla obu stron, jednak dla sprzedawcy stanowi również duże ryzyko utraty płynności finansowej. Aby zabezpieczyć się przed zatorami płatniczymi, warto zastanowić się nad skorzystaniem z usługi faktoringu.
Co to jest faktoring? Odpowiedź znajdziesz w niniejszym artykule.
Faktoring – charakterystyka
Czym jest faktoring? Faktoring to złożony instrument finansowy, którego istotę stanowi wykup nieprzeterminowanych wierzytelności przedsiębiorcy (faktoranta) przez instytucję faktoringową (faktora). Jest to szybki, skuteczny i przystępny sposób na odzyskanie gotówki zamrożonej w wystawionych fakturach sprzedażowych. Obecnie z usług faktoringowych oferowanych przez banki i wyspecjalizowane firmy, korzysta prawie 22,3 tys. krajowych przedsiębiorstw. O popularności takiego rozwiązania decyduje z pewnością fakt, iż sprawdza się zarówno w przypadku dużych, międzynarodowych firm, jak i tych reprezentujących sektor MŚP. Głównym i zasadniczo jedynym koniecznym warunkiem zawarcia umowy faktoringowej jest wymóg bezgotówkowego rozliczania się z klientami oraz wystawianie faktur z odroczonym terminem płatności. Pozostałe ustalane są indywidualnie, zgodnie z możliwościami i preferencjami faktoranta.
Dla kogo faktoring?
Faktoring jest elastyczny pod względem warunków umowy i taki rodzaj finansowania sprawdza się w wielu sytuacjach – w okresie kryzysu, jak również prosperity przedsiębiorstwa. Pozyskane w ten sposób środki można bowiem przeznaczyć zarówno na pokrycie bieżących wydatków związanych z prowadzeniem działalności jak i na jej rozwój. Faktoring to korzystne rozwiązanie m.in. dla firm, które:
- z uwagi krótki staż i niskie obroty nie posiadają zdolności kredytowej,
- prowadzą działalność na rynkach zagranicznych i chcą zniwelować ryzyko kursowe,
- działają w branżach, gdzie wymagane są długie terminy zapłaty.
Zalety i wady faktoringu
Podstawową funkcją, a równocześnie zaletą faktoringu jest usprawnienie płynności finansowej faktoranta poprzez zapewnienie natychmiastowego i stałego źródła finansowania. Warto jednak wspomnieć także o pozostałych, mniej oczywistych korzyściach. Wśród nich należy wymienić:
- możliwość przekazania ryzyka niewypłacalności dłużnika na faktora,
- zwiększenie bezpieczeństwa transakcji handlowych,
- bogata oferta usług dodatkowych np. monitoring płatności czy prowadzenie kont rozliczeniowych klientów.
Decyzja o skorzystaniu z faktoringu powinna być poprzedzona nie tylko analizą zalet, ale również i wad. Jedną z najczęściej wskazywanych jest wysoki koszt usługi. Tu należy zaznaczyć, iż ostateczna kwota zależna jest przede wszystkim od wyboru firmy, rodzaju finansowania oraz ogólnej kondycji faktoranta. Pamiętaj, że nie ma konieczności przekazywania faktorowi wszystkich faktur. Ponadto nie musisz decydować się na usługi dodatkowe, wówczas ograniczysz wydatki do prowizji i odsetek. Jeśli nie jesteś pewien reakcji kontrahenta, a zależy Ci na pomyślnej współpracy, rozważ faktoring cichy (tajny), w którym partner biznesowy nie zostaje poinformowany o cesji wierzytelności, a płatności dokonywane są bezpośrednio na Twoje konto. Z faktorem rozliczasz się Ty. W ten sposób unikniesz ewentualnych nieporozumień.
Jeśli jesteś zainteresowany faktoringiem, skontaktuj się z nami!
Paulina
Brand Manager w SMEO. Od kilkunastu lat związana z branżą marketingu, reklamy i biznesu. W SMEO odpowiada za strategię komunikacji, kreowanie wizerunku i wzmacnianie rozpoznawalności marki.