Savoir-vivre to zbiór dobrych manier i zwyczajów, które obowiązują w różnych życiowych sytuacjach, kontekstach i środowiskach. Także w biznesie należy przestrzegać pewnych zasad, by uchodzić za osobę dobrze wychowaną i kulturalną. Jakie są podstawy savoir-vivre w biznesie?
Właściwy dress code
Etykieta ubioru to jedna z kluczowych zasad w biznesie. Strój powinien być elegancki, prosty, schludny. Mężczyźni powinni nosić:
- eleganckie spodnie materiałowe lub dżinsy w ciemnym kolorze,
- koszulę z kołnierzykiem,
- marynarkę,
- krawat,
- skórzane buty.
Dla kobiet zaś zasady biznesowego dress code’u obejmują:
- dobrej jakości biznesowy top z rękawem zakrywającym łokieć,
- cielista bielizna pod białe bluzki,
- spódnica lub sukienka do kolan,
- obcas niezbyt wysoki, dopasowany do sylwetki,
- średniej wielkości torebka z dyskretnym logo producenta.
Cały strój zarówno u kobiet, jak i mężczyzn powinien być czysty, uprasowany oraz w stonowanych odcieniach, bez krzykliwych wzorów, nadruków, napisów etc. Trochę mniej restrykcyjny dress code obowiązuje w branżach kreatywnych.
Etykieta powitania
Moment powitania na spotkaniach biznesowych jest bardzo istotny i często budzi stres u uczestników związany z tym, kto powinien witać się jako pierwszy. Zasady mówią, że inicjuje powitanie osoba zajmująca wyższe stanowisko. Należy czekać, co ona zrobi – czy poda rękę, zacznie rozmowę czy wskaże miejsce do siedzenia. Bez wyraźnego sygnału nie powinno się niczego robić.
Jeśli jest to spotkanie w sali i wchodzi osoba wyższa rangą, to znajdujący się w pomieszczeniu powinni wstać. Przy osobach z tą samą rangą witającym się jest ten, kto wchodzi do sali. Pamiętaj też, że nie należy podawać dłoni przez biurko czy stół.
W przypadku powitania z kobietami, to one decydują, czy chcą witać się uściskiem dłoni czy też nie. Kobiety stoją wyżej w hierarchii towarzyskiej i przekłada się to także na ich prawa podczas spotkań biznesowych. Hierarchia biznesowa nie ma w tym przypadku znaczenia i decyzja o formie powitania należy do kobiety. Co ciekawe, jeśli w spotkaniu bierze udział kilka kobiet i pierwsza z nich zdecyduje się na uścisk dłoni, to pozostałe także powinny tak się przywitać. Powitanie jedynie słowne z paniami, bez podania dłoni, jeśli sobie tego nie życzą, a następnie uściśnięcie dłoni mężczyznom jest jak najbardziej zgodne z biznesowym savoir-vivrem.
Punktualność
Absolutnie niedopuszczalne jest spóźnianie się na spotkania biznesowe. Lepiej jest zjawić się przed czasem i poczekać. Jeśli spóźnienie się jest nieuniknione, to należy o nim powiadomić telefonicznie, nigdy przez SMS-a. Gdy spóźnisz się na spotkanie, na którym Ciebie oczekiwano, to wyjaśnij powody spóźnienia i przeproś. Jeśli zaś wchodzisz spóźniony na większą naradę, która już się rozpoczęła, dyskretnie usiądź, a w przerwie wyjaśnij powody swojego spóźnienia.
Zachowanie podczas spotkania
Wydawać się to może oczywiste, ale przypomnijmy – podczas spotkań biznesowych nie należy odbierać telefonu, pisać SMS-ów, przeglądać social mediów. To oznaka ogromnej arogancji i braku wychowania. Na czas spotkań wycisz telefon.
Zakończenie spotkania
Na koniec spotkania biznesowego można wręczyć wizytówkę, a także poprosić o nią rozmówcę. W dobrym tonie jest jednak poprosić o wizytówkę tylko jeśli samemu wpierw da się swoją. Nie powinno się też pytać o wizytówkę osób piastujących wyższe stanowiska.