Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Nasz doradca wkrótce się z Tobą skontaktuje.
Skorzystaj z faktoringu SMEO,
a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Wkrótce się z Tobą skontaktujemy.

Dziękujemy za umówienie spotkania!

Na wskazany adres e-mail wysłaliśmy zaproszenie
na spotkanie on-line. Do zobaczenia!
Skorzystaj z faktoringu SMEO,
a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!

Dziękujemy za subskrypcję naszego newslettera!

Będziesz otrzymywać informacje o SMEO. Skorzystaj z faktoringu SMEO, a pieniądze na konto otrzymasz w 5 minut!

Najnowszy wpis:

Comarch i SMEO łączą siły dla jeszcze szerszego wsparcia przedsiębiorców

Czytaj

Udostępnij

Aktualności

Kredyt czy leasing – przybliżamy najważniejsze różnice

Barnaba

26.08.2019 r

4 minut czytania

Wielu przedsiębiorców zastanawia się w jaki sposób powinni sfinansować zakup środka trwałego do swojej firmy. Stają oni wtedy przed dylematem, które rozwiązane wybrać – kredyt czy leasing. Jakie są kluczowe różnice i charakterystyki obu tych rozwiązań? O tym w poniższym artykule.

Jakie kryteria wziąć pod uwagę?

Podejmując decyzję o zakupie środka trwałego, warto zadać sobie pytanie w jaki sposób powinniśmy taki zakup sfinansować. Przy porównaniu – kredyt czy leasing – należy wziąć pod uwagę co najmniej kilka kryteriów istotnych z punktu widzenia prowadzonego biznesu. Do rozważenia są m.in. korzyści podatkowe, liczba dokumentów niezbędnych do oceny zdolności kredytowej, wkład własny czy skutki formalno-prawne, takie jak: własność finansowanego przedmiotu, sposób rozwiązania umowy i ubezpieczenie inwestycji. Wynik ich porównania w przypadku kredytu i leasingu będzie wskazówką, która opcja finansowania będzie najbardziej optymalna dla przedsiębiorstwa.

MŚP wybiera leasing

Leasing to uniwersalna forma finansowania, na podstawie której leasingobiorca w pełni dysponuje przedmiotem nie będąc jego właścicielem. Raty leasingowe, które płaci przedsiębiorca, mogą pochodzić z przychodów wypracowanych dzięki wykorzystaniu danego środka trwałego. W takim wypadku sprzęt zarabia sam na siebie. Leasing daje możliwość wliczenia opłaty wstępnej oraz rat leasingowych jako kosztów uzyskania przychodu. Konstrukcja tej formy finansowania inwestycji, w której leasingodawca jest właścicielem środka trwałego i stanowi on dla niego główne zabezpieczenie umowy, sprawia, że może to być tańszy, a zarazem bardziej dostępny i wymagający mniejszej liczby formalności sposób sfinansowania inwestycji. Powszechnie stosowane są uproszczone procedury oceny wniosków, w których decyzja o przyznaniu finansowania wydawana jest nawet w kilka minut. Korzyścią dla leasingobiorcy są także dodatkowe usługi, do których należą ubezpieczenia, karty paliwowe, serwisowanie czy rejestracja pojazdów.

Jak wskazuje badanie „Leasing Index 2019” zrealizowane przez Santander Leasing, aż 43 proc. firm zatrudniających do 49 pracowników korzystało lub korzysta z leasingu. To wzrost o 8 p. proc. na przestrzeni 3 lat, czyli od poprzedniej edycji Leasing Index. Małe i średnie firmy to jednak grupa niezmiernie zróżnicowana. Dlatego dla poprawnej analizy wyników badania, bardzo ważne było wychwycenie najistotniejszych zmiennych, warunkujących czy przedsiębiorcy wykorzystują tę formę finansowania swoich inwestycji. Jednym z takich czynników jest wielkość firmy. W przypadku firm jednoosobowych z leasingu korzystało lub korzysta 37 proc. przedsiębiorców. Dla firm zatrudniających od 2 do 9 osób ten wskaźnik to 43 proc., a w przedziale 10-49 aż 46 proc. Na uwagę zasługuje też największa skłonność do rozważenia takiej formy finansowania w ostatniej grupie (30 proc. wskazań).

To, na co należy zwrócić szczególną uwagę, to opinie przedsiębiorców nt. leasingu. Przedsiębiorcy, którzy już z niego korzystali, bardzo pozytywnie oceniają współpracę z leasingodawcą – to dla sektora wielki zastrzyk optymizmu. Aż 90 proc. klientów ocenia tę współpracę dobrze przed odbiorem przedmiotu, a 83 proc. w trakcie umowy.

Kredyt – ciekawa alternatywa

Kredyt to rozwiązanie korzystne dla firm, którym zależy na własności finansowanego sprzętu. Z tego powodu przyznanie kredytu inwestycyjnego bank uzależnia bardzo często od przedstawienia dodatkowych zabezpieczeń rzeczowych, np. w postaci hipoteki na nieruchomości, czasami w ogóle pomijając jako zabezpieczenie finansowany przedmiot. Ubiegając się o kredyt inwestycyjny zyskujemy korzyści w postaci własności, ale musimy liczyć się z koniecznością dostarczenia wymaganych dokumentów, opinii oraz zaświadczeń, z których część nie może być często starsza niż jeden miesiąc. Zdolność kredytowa jest najważniejszą kwestią, od której zależna jest wysokość kredytu oraz długość okresu finansowania. Należy liczyć się z tym, że składając wniosek o przyznanie kredytu zdolność kredytowa może nie pozwolić na pokrycie całości inwestycji. Należy pamiętać, że jesteśmy zobowiązani do wpłaty wkładu własnego, który w zależności od oferty może wynieść do 20 proc. wartości inwestycji.

Wybór formy finansowania inwestycji to poważna decyzja, warto zwrócić uwagę nie tylko na cenę, ale także na zapisy umowy. Kalkulacja finansowa umowy jest bardzo ważna, ale w zapisach umowy czy ogólnych warunkach umowy leasingu (OWUL) powinna znajdować się informacja, jakie będą faktyczne koszty. Przed podjęciem decyzji należy dokładnie zapoznać się z ofertami finansowania i zadać sobie kilka pytań: czego dokładnie oczekujemy, jakie są nasze potrzeby i za co jesteśmy w stanie zapłacić.

Sprawdź także, jakie są różnice między kredytem a faktoringiem.

Barnaba

Data publikacji

26.08.2019 r.

Ocena: 0,00 (0 opini)
Loading...

Zapisz się do newslettera

  Adres e-mail *  

Czytaj dalej

Sprawdź inne wartościowe wpisy

Comarch i SMEO łączą siły dla jeszcze szerszego wsparcia przedsiębiorców

Czytaj dalej  

SMEO rozpoczyna współpracę z Simple.pl

Czytaj dalej  

5 przykładów firm, które nie otrzymają kredytu, ale faktoring tak

Czytaj dalej  

7 powodów, dla których nie zapłacę Ci za fakturę

Czytaj dalej  

Miliony na wsparcie polskich przedsiębiorców. Skąd je mamy?

Czytaj dalej  

8 typów przedsiębiorców. Jaki do Ciebie pasuje?

Czytaj dalej  

Rozkładamy koszty faktoringu na czynniki pierwsze

Czytaj dalej  

Rozpoczęcie współpracy z Melpe

Czytaj dalej  

Plik JPK V7 – najczęstsze błędy przedsiębiorców

Czytaj dalej