Przy prowadzeniu własnej firmy dobre relacje z klientami to kluczowa sprawa. Obecnie, gdy konkurencja w każdej branży jest ogromna, nie wystarczy już tylko wysłać maila z ofertą i czekać na odzew. Trzeba poświęcić wiele czasu i środków by zbudować świetne relacje z klientami. Poznaj 10 praktyk, które możesz wdrożyć od razu, by poprawić kontakty z klientami!
1. Buduj nieformalne relacje z klientami
Oczywiście nie chodzi tu o to, by umawiać się z klientem na drinka…ale by widzieć w nim kogoś więcej niż tylko osobę mającą kupić produkt czy usługę lub imię i nazwisko na liście w newsletterze. Postaraj się nawiązać przyjazne stosunki z klientem poprzez interesowanie się jego potrzebami i wymaganiami, small talk, opowiadanie trochę o sobie i wizji swojego biznesu etc. Wyjdź poza ramy suchego przedstawiania oferty i postaraj się zaprzyjaźnić ze swoim klientem.
2. Stosuj różne kanały komunikacji
Maile są już mocno passe. Dziś kontakty buduje się nie tylko newsletterem, ale też poprzez kanały social media. Warto pisać do klientów na LinkedInie czy komunikować się przez Messengera, Instagrama. To także szybsze i wygodniejsze.
3. Stosuj zrozumiały i klarowny język korzyści
Unikaj żargonu, nowomowy, technicznego bełkotu. Wyrażaj się jasno i zrozumiale, a w komunikacji stawiaj na język korzyści – odbiorca i to, co zyska, mają być w centrum Twojego przekazu, nie produkty czy usługa sama w sobie.
4. Dopasuj się do klienta
Bądź elastyczny na każdym polu – przy składaniu oferty, ustalaniu terminów, komunikacji. Dopasuj się do klienta, bo to Tobie zależy na transakcji najbardziej. Proponuj narzędzia, usługi, produkty, które idealnie pasują do klienta – to wymaga wpierw poznania jego potrzeb. Nie wciskaj każdemu tej samej rzeczy.
5. Doceń klienta i traktuj go z szacunkiem
Drobne gesty jak mail z podziękowaniem za zakup, rabat na urodziny, zwracanie się w komunikacji po imieniu budują dobre relacje. Rozpieszczaj klientów i podchodź do nich z szacunkiem. Zawsze każdego traktuj indywidualnie, a nie jak kolejny numer transakcji sprzedaży.
6. Oferuj pomoc także po transakcji
Nie zapominaj o kliencie po zawarciu transakcji – proponuj obsługę posprzedażową, możliwość dopytania się o jakieś kwestie, dokupienia komplementarnych produktów, naprawę gwarancyjną itp. Wyślij też ankietę czy zapytanie z prośbą o ocenę procesu sprzedaży.
7. Dbaj o komunikację dwukierunkową
Nie skupiaj się tylko na komunikacji od siebie, ale uważaj też na zwrotne sygnały od klientów. Wszelkie sugestie, uwagi, nawet krytyczne, mogą być na wagę złota i pomogą poprawić Ci produkt czy proces transakcyjny w przyszłości. Doceniając komunikaty od klienta, dasz mu do zrozumienia, że jego zdanie jest dla Ciebie ważne.
8. Bądź spokojny i uprzejmy
Łagodnie rozwiązuj wszelkie konflikty, zawsze używaj słów dziękuje, przepraszam, proszę. Niby oczywista sprawa, ale czasem umyka w ferworze prowadzenia biznesu. Savoir vivre w relacjach z klientami jest nie do przecenienia.
9. Przypominaj o produktach i usługach
Nie daj o sobie zapomnieć. Wysyłaj cyklicznie wiadomości, proponuj sezonowe obniżki, oferty czy rabaty.
10. Zrozum potrzeby klienta
Nie bądź nachalny, bombardując klienta całą swoją ofertą. Zamiast tego postaraj się zrozumieć jego potrzeby i zaoferuj mu produkt czy usługę, która na nie dokładnie odpowiada. Rozmawiaj z klientem i słuchaj tego, co ma do powiedzenia, dzięki czemu będziesz mógł zaplanować celową komunikację i ofertę.