Black Friday to wyjątkowy dzień dla branży e-commerce, który jest świetną okazją do tego, aby klienci kupili towar w promocyjnej cenie, a sklepy zwiększył swoje obroty. Wywodzące się ze Stanów Zjednoczonych święto zakupów obchodzimy w tym roku 29 listopada. Ta tradycja dotarła już do wielu krajów na całym świecie. Dotyczy to także polskiego rynku, choć ten często nie do końca wykorzystuje potencjał tego wydarzenia. Tak zwany “Czarny Piątek” to dzień, w którym wiele sklepów odnotowuje znacznie zwiększone obroty. Jakie działania podjąć, aby przekuć Black Friday w finansowy sukces?
Zaproponuj atrakcyjną zniżkę
Przygotuj się odpowiednio wcześnie do akcji. Sprawdź, jakie działania podejmuje Twoja konkurencja – śledź ich kanały w mediach społecznościowych, zapisz się do newsletterów, obserwuj strony internetowe. Przeanalizuj to i wyciągnij wnioski dla swojego biznesu. Przede wszystkim zastanów się jak się wyróżnić. Musisz pamiętać, że w tym okresie konkurencja jest ogromna, dlatego Twoja oferta powinna być wyjątkowa. Sam rabat również powinien być atrakcyjny – w okresie Black Friday klienci oczekują czegoś ekstra. Jeśli nie możesz przebić wysokości rabatu, który oferuje konkurencja – zastanów się nad inną wartością dodaną.
Dodatkowe bonusy
Koncepcja Black Friday kojarzy się przede wszystkim z dużymi rabatami na produkty, lecz z perspektywy potencjalnego nabywcy oferta będzie zdecydowanie ciekawsza jeżeli zostanie wzbogacona o inne elementy promocyjne. Może to dotyczyć obniżenia kosztów przesyłki, dodatków związanych z programami lojalnościowymi (jeżeli takie są prowadzone przez dany sklep), czy chociażby kodów promocyjnych, które można wykorzystać w późniejszym terminie.
Z perspektywy klienta kilka punktów promocyjnych wygląda zdecydowanie ciekawiej. Konsument odnosi wtedy wrażenie, że zyskuje jeszcze więcej, chociaż w praktyce wcale nie musi tak być i wciąż będzie to w pełni opłacalne dla Twojego sklepu.
Oferta ograniczona czasowo
Choć Black Friday już na bazie swojej koncepcji jest niejako pomysłem z ograniczeniem czasowym, to można pójść o krok dalej. Można np. zorganizować promocje obowiązujące o określonych godzinach.
Dobrym pomysłem jest ustalenie, że o określonej godzinie rozpocznie i zakończy się obowiązywanie promocji w danych segmencie produktów. Zwykle takie chwyty stosuje się w kontekście asortymentu premium, które na co dzień nie cieszą się dużym zainteresowaniem klientów. Taką akcję przygotował w tym roku na przykład sklep RTV Euro AGD. Będzie ona stanowić główną atrakcję tego dnia, która w praktyce znacząco wpłynie na wzrost obrotów. Klienci odwiedzający sklep z myślą o takiej ofercie godzinowej z pewnością przejrzą też pozostałe okazje i mogą zdecydować się na dalsze zakupy.
Zadbaj o komunikację
Samo przygotowanie świetnej oferty nie wystarczy. Nawet najlepiej przemyślana akcja promocyjna może nie przynieść pożądanego rezultatu, jeżeli klienci nie będą o niej wiedzieli. Z tego względu niezwykle istotne są kwestie informacyjne.
Przede wszystkim odpowiednio dostosuj swoją stronę internetową. Zakomunikuj jasno warunki promocji. Nie każ się klientom niczego domyślać. Postaw na prosty komunikat, wyraźne CTA i funkcjonalną stronę internetową. Przygotuj się również na wzmożony ruch na stronie. Nie zapomnij o tym mobilnym.
Odpowiednie kampanie informacyjne
Aby nie zginąć w natłoku działań konkurencji, zadbaj o działania promocyjne. Wybierz kanały płatne, którymi chcesz dotrzeć do swoich klientów. Możesz wykorzystać:
- wyszukiwarkę internetową,
- portale społecznościowe,
- e-mail marketing,
- content marketing,
- kampanie banerowe.
Wykorzystaj również swoje własne media:
- stronę internetową,
- blog,
- profil na portalu społecznościowym,
- bazę kontaktów – adresy email oraz telefony.
Większość sklepów decyduje się na rozesłanie informacji mailowo oraz za pomocą wiadomości SMS. Co zrobić, aby zwiększyć skuteczność swojej wysyłki mailowej? Przede wszystkim zwróć uwagę na chwytliwy tytuł takiej wiadomości. Ważne, żeby wyróżniał się od dziesiątek innych wiadomości, zalewających w tych dniach skrzynki odbiorcze Twoich klientów. Zamiast informować bezpośrednio o rabacie, można zachęcić odbiorcę do otworzenia maila innym sposobem. Możesz np. wspomnieć w tytule o przygotowanej niespodziance, co z pewnością wzbudzi ciekawość klienta już na samym początku.
Przeanalizuj wcześniej swój asortyment i do takiej kampanii wybierz te produkty, które zwykle wykazują największy potencjał sprzedażowy.
Przedłużona promocja
Kolejnym sposobem na zwiększenie zarobków przy okazji Black Friday jest poszerzenie ram czasowych akcji promocyjnej. Coraz większa liczba sprzedawców przeprowadza akcje promocyjne przez cały tydzień czy nawet miesiąc. Pojawiają się hasła typu “Black week”, “black friday w każdy weekend miesiąca”, “u nas black friday nadchodzi wcześniej”.
Warto tu wspomnieć o metodzie topniejącej promocji, a więc stopniowego obniżania rabatu. W ten sposób można zastosować np. 40% rabatu w sam Black Friday i przedłużyć całą akcję, oferując 20% upustu dzień później. Jeżeli klienci zostaną odpowiednio wcześniej poinformowani o akcji, to z pewnością większość z nich skorzysta z oferty w piątek. Osoby, które z różnego powodu nie skorzystają z Black Friday, wciąż będą skorzystać z rabatu (choć już odpowiednio mniejszego) w kolejnym dniu.
Zorganizowanie promocji w inny dzień
Nic nie stoi na przeszkodzie aby oferować rabaty w inny dzień. Najlepszym pomysłem będzie wtedy wykorzystanie któregoś z dni przylegających do Black Friday i zorganizowanie Czarnego Czwartku lub Czarnej Soboty. Ta pierwsza myśl pozwoli ubiec konkurencję, natomiast koncepcja z sobotą może być z kolei okazją na przyciągnięcie spóźnialskich klientów.
Więcej towarów to większy zysk
Czarny Piątek to doskonała okazja na to, aby sprzedać większą partię produktów. Warto się do tego dobrze przygotować. Mniejsze sklepy, które nie mają wiele wolnych środków, mogą w celu zwiększenia asortymentu wykorzystać kredyt lub skorzystać z faktoringu, który poprawia płynność finansową.
Dzięki skorzystaniu z faktoringu przedsiębiorca zyskuje należne mu środki finansowe od razu po wystawieniu faktury, niezależnie od jej terminu płatności. Umożliwia to mu jednocześnie wydłużenie terminu płatności kontrahentom. Wolne środki może przeznaczyć na zakup towarów, które sprzeda w Czarny Piątek.