Płynność finansowa to priorytet dla większości firm, niestety nie zawsze łatwo ją zachować. Przedsiębiorcy często mają problemy z terminowymi płatnościami, które napędzają błędne koło w postaci zatorów płatniczych. Co w takich przypadkach robić? Rozwiązań jest wiele. Wśród nich jest faktoring i forfaiting. Czym różnią się od siebie te dwie metody finansowania?
Czym jest faktoring?
Faktoring to narzędzie finansowe, który służy poprawieniu płynności finansowej firmy. Polega na tym, że przedsiębiorca sprzedaje firmie faktoringowej nieprzeterminowane wierzytelności z tytułu dostaw i usług. Faktor, taki jak SMEO, przejmuje od przedsiębiorcy faktury sprzedażowe i opłaca je niemal natychmiast, pobierając przy tym swoją prowizję. Następnie sam czeka na płatność od kontrahenta.
Wyobraź sobie, że Twoja firma produkuje towary i sprzedaje je do sklepu internetowego. Jeśli nie możesz czekać na przelew od kontrahenta do terminu płatności na fakturze, rozwiązaniem może się okazać faktoring. Możesz skorzystać z oferty SMEO i wystawić swojemu partnerowi fakturę z dłuższym terminem płatności (na przykład 30 dni). Wtedy Ty dostaniesz pieniądze w kilka chwil od SMEO, a Twój klient odpowiednio długi czas na spłatę.
Czym jest forfaiting?
Forfaiting jest instrumentem finansowania handlu międzynarodowego, który polega na zakupie należności terminowych, powstałych w wyniku realizacji umów. Zakłada on przeniesienie praw do należności w zamian za otrzymanie pomiędzy, pomniejszonych o wartość odsetek. W całej procedurze biorą udział 3 podmioty:
- forfaiter – instytucja finansowa, lub po prostu duże banki, których wachlarz usług jest bardzo szeroki;
- forfaitysta – eksporter, który sprzedaje swoje towary za granicę;
- kontrahent – tak jak w przypadku faktoringu, to pewna firma, która kupuje towary z opóźnionym terminem płatności.
Forfaiting to również dobry sposób na poprawę płynności finansowej firmy i polepszenie kontaktów z zagranicznymi partnerami biznesowymi, którym dajemy czas na spłatę.
Różnice między faktoringiem, a forfaitingiem
Faktoring i forfaiting mają zbliżony mechanizm działania, jednak pomiędzy tymi instrumentami finansowymi są znaczące różnice, do których zaliczamy m.in. to, że:
- faktoring ogranicza ryzyko walutowe, ponieważ firma zaraz po wystawieniu faktury otrzymuje od firmy faktoringowej gotówkę w walucie transakcji i może natychmiast wymienić ją na złotówki, a w przypadku forfaitingu mamy do czynienia z całkowitą eliminacją tego ryzyka, ponieważ forfaiter bierze pod uwagę również czynniki gospodarcze i polityczne;
- faktoring jest tańszy niż forfaiting z uwagi na wysokie ryzyko forfaitera związane z przyszłym terminem wymagalności spełnienia świadczenia oraz brakiem regresu;
- na faktoring mogą sobie pozwolić nawet najmniejsze firmy, a w przypadku forfaitingu do usługi mają dostęp zazwyczaj większe przedsiębiorstwa. Jest tak dlatego, ponieważ forfaiting to usługa dla przedsiębiorstw, które handlują z odbiorcami krajowymi i zagranicznymi, a przy tym zabezpieczają płatności za pomocą akredytyw, gwarancji czy weksli, obracając przy tym dużymi kwotami;
- w przypadku forfaitingu brane są zazwyczaj wierzytelności długoterminowe (nawet z wielomiesięcznym odroczeniem spłaty), jednak muszą one spełniać ostre kryteria. Żadna firma forfaitingowa nie weźmie na siebie dużej kwoty, która mogłaby nie zostać spłacona przez mało wiarygodne przedsiębiorstwo.
Dla kogo jest faktoring, a dla kogo forfaiting?
Oferta forfaitingu i faktoringu skierowana jest do firm, które chcą utrzymać płynność finansową. W przypadku niepewności co do terminu szybkiej zapłaty ze strony kontrahenta warto przeanalizować możliwość skorzystania z każdej z tych metod.
Faktoring skierowany jest do firm, których działalność opiera się na sprzedaży towarów lub usług z odroczonym terminem spłaty. Istotą forfaitingu jest zabezpieczenie przedsiębiorstwa przed zmianą kursu walutowego. Jeśli płatność jest odroczona o 60 dni i w tym czasie zmieni się kurs walutowy, to firma może dostać mniej pieniędzy, niż powinna. Faktoring niestety nie zabezpiecza w 100% przed zmianą kursu. Jest to bardzo ważny argument dla przedsiębiorstw, które boją się zmian kursu walutowego i nie chcą czekać na rozwój wydarzeń.
Którą metodę wybrać? Faktoring i forfaiting to działania, które skierowane są głównie do przedsiębiorstw, które potrzebują szybkiego przepływu gotówki. Metody te są do siebie bardzo zbliżone, jednak jeśli przeanalizuje się je dokładniej, można zauważyć znaczne różnice w sposobie finansowania.