Edukacja


Hasło:

– każde hasło internetowe nie powinno być zbyt krótkie. Minimalna ilość znaków to 8, ale im dłuższe hasło tym lepiej.
– nie używaj haseł słownikowych, czyli takich które występują w słownikach, encyklopediach, nazw związanych z książkami i filmami, nazw państw i miast. Nawet bardzo trudne do wymówienia nazwy ze światów fantasy i science-fiction znajdują się na gotowych listach haseł i są łatwe do odgadnięcia.
– unikaj używania znaczących dat, imion i nazw.
– stosuj znaki specjalne, małe i duże litery, cyfry, znaki niealfabetyczne.
– korzystaj zamiennie z cyfr i znaków specjalnych. Najprostsza do stworzenia jest zamiana liter na znaki specjalne i liczby np. “BardzoSilneHasło” zamieniamy na “8@rd20Si1neH65ł0”.
– skorzystaj z Mnemotechniki. Wydające się na skomplikowane i długie hasło “PT,cOZnL.HSzr11i12:” jest tak naprawdę spisem pierwszych liter “Pan Tadeusz, czyli Ostatni Zjazd na Litwie. Historia szlachecka z roku 1811 i 1812”. Hasło stworzone w ten sposób jest znacząco bezpieczniejsze.


Bankowość :

– nie korzystaj z niezaufanych urządzeń (np. w kafejce internetowej) a także publicznych sieci WiFi do logowania do bankowości online;
– nie loguj się do bankowości online z komputera, na którym zalogowany jest już inny użytkownik;
nie udostępniaj ani nie zapisuj w plikach na swoim urządzeniu mobilnym/komputerze identyfikatora ani hasła, które służą do logowania do bankowości online;
regularnie zmieniaj hasło, zrób to również każdorazowo, kiedy masz podejrzenia, że ktoś może znać Twoje hasło;
– pamiętaj, by po skończeniu korzystania z bankowości online wylogować się przyciskiem “Wyloguj”, a nie poprzez zamknięcie przeglądarki przyciskiem “x” znajdującym się w prawym górnym rogu ekranu.


Pamiętaj, że SMEO nigdy nie prosi o:

– zatwierdzenie jakichkolwiek operacji w Twoim Profilu, których sam nie zlecałeś/zlecałaś
– podanie numeru telefonu lub rodzaju używanego telefonu/systemu operacyjnego podczas logowania lub po zalogowaniu do Profilu Użytkownika,
– włączenie w telefonie opcji „Zezwalaj na instalację aplikacji ze źródeł innych niż sklep Play”.


Poczta elektroniczna:

– nie otwieraj wiadomości i dołączonych do nich załączników nieznanego pochodzenia,
– sprawdź pisownię pod względem rażących błędów ortograficznych oraz stylistycznych. Ich obecność może wskazywać na niebezpiecznego maila,
– do logowania skorzystaj z weryfikacji dwuetapowej,
nie udostępniaj wrażliwych danych, nikt o nie nie powinien prosić mailem,
– wykorzystaj inne hasło niż do reszty serwisów internetowych,
– nie klikaj w linki, chyba, że 100% ufasz danemu nadawcy.


Kiedy powinna Ci się zapalić czerwona lampka?

– w pasku adresu przeglądarki nie wyświetla się symbol kłódki,
– certyfikat strony widoczny po kliknięciu w kłódkę obok paska adresu na stronach SMEO, nie jest wystawiony dla SMEO S.A.,
– przeglądarka pokazuje komunikat o nieszyfrowanym połączeniu,
– serwis wymaga od Ciebie autoryzacji transakcji, której samodzielnie nie zlecałeś i nie możesz jej anulować aby przejść dalej,
– strona przed lub po zalogowaniu wygląda inaczej, lub prezentuje inne komunikaty niż zazwyczaj,
– proces logowania wygląda inaczej niż zwykle (np. trwa znacznie dłużej, pojawiają się nowe okienka, prośby o wpisanie dodatkowych danych np. kodów SMS),


Zauważyłeś coś niepokojącego? Zadzwoń do nas: 22 416 08 99